Svenska hjältars skolturné till Karlstad – Mark Levengood och ungdomshjältar möter 650 elever

Svenska Hjältars prisbelönta skolturné kommer till Karlstad. Mark Levengood och tidigare ungdomshjältar träffar 650 högstadieelever för att samtala om mod, ansvar och personligt engagemang.
– Skolturnén visar att det finns ett enormt engagemang för svåra frågor bland Sveriges ungdomar. Om vi kan visa hur andra unga vågat så hoppas vi det inspirerar fler elever att bli ännu modigare, säger Mark Levengood, konferencier och medlem i Svenska Hjältars jury.

För femte året åker Aftonbladets projekt Svenska Hjältar på skolturné. På onsdag 12 oktober kommer turnén till Karlstad för ett möte med elever från sex högstadieskolor. Under ledning av Mark Levengood får eleverna träffa tidigare hjältar som på olika sätt utmärkt sig genom starkt personligt engagemang:

• Marwa Karim som kämpar mot näthat och mobbning.
Annesofie Blixt från föreningen Tilia som kämpar mot flickors psykiska ohälsa.

Dessutom medverkar bloggprofilerna Lisa Ancharman och Katri Lindgren från organisationen Skapa skillnad som arbetar för ett bättre umgängesklimat på webben, Martin Nygren och Eva Omirat från Ungdomar för trygghet i Karlstad, David Larsson, rektor på Rudsskolan i Karlstad och Karlstadpoliserna Daniel Färnström och Fredrik Olausson.

Besöket i Karlstad genomförs i Sundstagymnasiets aula onsdag 12 oktober 09.30-11.00. Deltagande elever kommer från Rudsskolan, Ilandaskolan, Hultsbergsskolan, Nyeds skola, Frödingskolan samt Norrstrandsskolan. Evenemanget bevakas i text, bild och filmklipp på Svenska Hjältars sajt och i Aftonbladets kanaler. I skolprojektet ingår också en lärarhandledning, som är fri att ladda ner. Materialet är kostnadsfritt och framtaget i syfte att inspirera lärare att diskutera frågorna med sina elever.

Svenska Hjältar, som i år genomförs för tionde gången, hyllar människor som gjort hjälteinsatser i vardagen. Det sker genom journalistik i Aftonbladet och på Svenska Hjältar-sajten under hela året och kulminerar på den tv-sända galan på Cirkus i Stockholm den 16 december. På galan presenteras de sju hjältar som utsetts av den oavhängiga juryn, med ordföranden Peter Forsberg i spetsen. Eva Hamilton, Ingvar Carlsson, Silvana Imam, Anders Bagge och Magdalena Graaf är nya medlemmar i juryn som i övrigt utgörs av Malena Ernman, Özz Nüjen, Anja Pärson, William Spetz och Mark Levengood.

Årets skolturné går till Gävle, Örebro, Karlstad och Stockholm. Turnén produceras av Eventum. Skolturnéns samarbetspartner är SJ. Mer information: http://svenskahjaltar.se.

Nils Franchell, projektchef Svenska Hjältar. Tel: 070-676 26 94. E-post: nils.franchell@aftonbladet.se.
Magnus Ringman, t f informationschef/stabschef Aftonbladet. Telefon: 070-525 23 49. E-post: magnus.ringman@aftonbladet.se.