Svenska hjältars skolturné till Vällingby – Mark Levengood och ungdomshjältar möter 400 elever

Svenska Hjältars prisbelönta skolturné kommer till Vällingby. Mark Levengood och tidigare ungdomshjältar träffar högstadieelever från fyra skolor för att samtala om mod, ansvar och personligt engagemang.
– Skolturnén visar att det finns ett enormt engagemang för svåra frågor bland Sveriges ungdomar. Om vi kan visa hur andra unga vågat så hoppas vi det inspirerar fler elever att bli ännu modigare, säger Mark Levengood, konferencier och medlem i Svenska Hjältars jury.

För femte året åker Aftonbladets projekt Svenska Hjältar på skolturné. På tisdag 25 oktober kommer turnén till Vällingby för ett möte med 400 elever från fyar högstadieskolor. Under ledning av Mark Levengood får eleverna träffa tidigare hjältar som på olika sätt utmärkt sig genom starkt personligt engagemang:

• Marwa Karim som kämpar mot näthat och mobbning.
Siavosh Derakhti, grundare av föreningen Unga mot anti-Semitism och främlingsfientlighet.
Annesofie Blixt från föreningen Tilia som kämpar mot flickors psykiska ohälsa.

Dessutom medverkar bloggprofilerna Lisa Ancharman och Katri Lindgren från organisationen Skapa skillnad som arbetar för ett bättre umgängesklimat på webben och Fredrik Broström, rektor Vinsta Grundskola Västra.

Besöket i Vällingby genomförs på Vällingby Teater tisdag 25 oktober 13.30-15.00. Deltagande elever kommer från Al-Azharskolan, Profilskolan, Vinsta grundskola västra och Grimstaskolan.

– Svenska Hjältar uppmärksammar eleverna på hur viktigt det är att visa medmänsklighet i en tid när vi ser ökade klyftor i samhället, möter fler människor som flyr sina hemländer och tenderar att minska vårt engagemang i ideella verksamheter. Jag ser fram emot att våra elever under en stund får känna kraften av vad ett engagemang i andra kan innebära, säger Fredrik Boström, rektor Vinsta grundskola västra.

Evemanget bevakas i text, bild och filmklipp på Svenska Hjältars sajt och i Aftonbladets kanaler. I skolprojektet ingår också en lärarhandledning, som är fri att ladda ner. Materialet är kostnadsfritt och framtaget i syfte att inspirera lärare att diskutera frågorna med sina elever.

Svenska Hjältar, som i år genomförs för tionde gången, hyllar människor som gjort hjälteinsatser i vardagen. Det sker genom journalistik i Aftonbladet och på Svenska Hjältar-sajten under hela året och kulminerar på den tv-sända galan på Cirkus i Stockholm den 16 december. På galan presenteras de åtta hjältar som utsetts av den oavhängiga juryn, med ordföranden Peter Forsberg i spetsen. Eva Hamilton, Ingvar Carlsson, Silvana Imam, Anders Bagge och Magdalena Graaf är nya medlemmar i juryn som i övrigt utgörs av Malena Ernman, Özz Nüjen, Anja Pärson, William Spetz och Mark Levengood.

Årets skolturné går till Gävle, Örebro, Karlstad och Stockholm. Turnén produceras av Eventum. Skolturnéns samarbetspartner är SJ. Mer information: http://svenskahjaltar.se.

Nils Franchell, projektchef Svenska Hjältar. Tel: 070-676 26 94. E-post: nils.franchell@aftonbladet.se.
Fredrik Boström, rektor Vinsta grundskola västra. Tel: 08-508 056 06. E-post: fredrik.bostrom@stockholm.se.
Magnus Ringman, t f informationschef/stabschef Aftonbladet. Telefon: 070-525 23 49.
E-post: magnus.ringman@aftonbladet.se.