Tioårsjubileum med webbsändning, kunglig glans och vegansk festmeny

Svenska Hjältar firar tioårsjubileum med en stjärnspäckad, tv-sänd gala från Cirkus i Stockholm. Människor som under året gjort hjältemodiga insatser i vardagen hyllas av kändisar och andra inbjudna gäster. Galan sänds i TV4 och – för första gången – i Aftonbladet TV.
– Helt vanliga människor som osjälviskt ingriper för andra som behöver hjälp är värda alla hyllningar. Och i dessa tider är det viktigt att visa upp deras engagemang för så många som möjligt, säger Sofia Olsson Olsén, Aftonbladets publisher.

Svenska Hjältar-galan sänds på Aftonbladet TV och TV4 fredagen den 16 december kl 20.00. TV-galan brukar ses av en miljonpublik, och leds som vanligt av Mark Levengood, som också är jurymedlem. Bland de över tusen specialinbjudna gästerna märks bland andra kulturminister Alice Bah Kuhnke och artister som Peter Jöback, liksom Svenska hjältars namnkunniga jury under ledning av ordföranden Peter Forsberg.

En nyhet för i år är att Svenska hjältars partners haft representanter i juryn för utnämningen av specifika hjältar: Magdalena Graaf för huvudpartnern Postkodlotteriet (Årets Granne), Anders Bagge för försäkringsbolaget Agria (Årets djurhjälte) och Mattias Klum för Världsnaturfonden (Årets miljöhjälte).

Samarbetet med Världsnaturfonden har resulterat i en vegansk, ekologisk, och kravcertifierad meny för alla gäster på galan. Maximilian Lundin, känd tv-kock med vegansk mat som specialitet, ansvarar för galamenyn liksom för de alltigenom ekologiska vinerna.

Genom åren har Aftonbladet hyllat 79 hjältar som visat extra stort civilkurage och gjort något ovanligt bra för någon annan. I år får åtta hjältar pris för att de visat mod och engagemang när någon i en utsatt position behövt deras hjälp. Bland artisterna på scenen får vi se Mia Skäringer framföra en personlig hyllningslåt till Årets medmänniskor, föreningen Tillsammans, som kämpar mot sexuella övergrepp.

– Man behöver inte rädda världen på en dag, men det är de små sakerna som gör att världen blir ett bättre ställe. Jag tycker att det är kanon att man kan göra det i ett tv-program som Svenska Hjältars gala, säger Peter Forsberg.

BNC (Brand New content) ansvarar för tv-produktionen med Johan Liljeroth som producent. Johan Liljeroth var med ”Det sitter i väggarna” i år nominerad till tv-priset Kristallen för Årets livsstilsprogram. Lili Assefa, Assefa Kommunikation, känd som PR-ansvarig för Melodifestivalen och Eurovision Song Contest, ansvarar för gästlistan och galan.

Nils Franchell, projektchef Svenska Hjältar. Tel: 070-676 26 94. E-post: nils.franchell@aftonbladet.se.
Magnus Ringman, t f informationschef/stabschef Aftonbladet. Telefon: 070-525 23 49.E-post: magnus.ringman@aftonbladet.se.

Svenska Hjältar, som i år genomförs för tionde gången, hyllar människor som gjort hjälteinsatser i vardagen. Det sker genom journalistik i Aftonbladet och på Svenska Hjältar-sajten under hela året och kulminerar på den tv-sända galan på Cirkus i Stockholm den 16 december. På galan presenteras de åtta hjältar som utsetts av den oavhängiga juryn, med ordföranden Peter Forsberg i spetsen. Eva Hamilton, Ingvar Carlsson, Silvana Imam, Anders Bagge och Magdalena Graaf är nya medlemmar i juryn som i övrigt utgörs av Malena Ernman, Özz Nüjen, Anja Pärson, William Spetz och Mark Levengood.