Bristande öppenhet på landets skolor

- Jag raderar regelbundet all e-post. - Ring Poolia, vi får ingen mejl, vad pratar du om? - De e-postmeddelanden vi får har inget av direkt värde att arkiveras. - Kan ni inte visa legitimation kan ni inte få någonting, vi kan ju inte ge ut vad som helst till vem som helst som kommer in här. - Den enda som kan lämna ut dokument är inte här för dagen.

Flera skolor har bristfälliga eller obefintliga rutiner och vet inte hur de ska hantera att handlingar begärs ut när rektor eller annan befattningshavare inte är på plats. Andra verkar inte ha någon ordning på sitt diarium eller raderar helt godtyckligt e-post ”som inte är så viktig”, trots att inkomna handlingar ska registreras och hållas tillgängliga för allmänheten. Åter andra blir besvärade när testarna ”kommer och klampar in och tror sig ska få service inom fem minuter”, även om det är alla medborgares rättighet att ha öppen insyn i myndigheternas arbete och få sitt ärende behandlat skyndsamt.

– Det kändes fruktansvärt pinsamt att skolans personal är så outbildad och diarieför så sällan som de gör. Testet var spännande och lärorikt, men vi hade förväntat oss ett mycket bättre resultat, säger Niusha Khanmohammadi från skoltidningen Profeten i Sandviken.

– Det är naturligtvis otillfredsställande att så många skolor har så dåliga kunskaper om offentlighetsprincipen och dessutom i flera fall behandlar eleverna dåligt eller vill bli av med dem, säger Arne König, vice ordförande för Svenska Journalistförbundet.

Men det finns även ljuspunkter. Som Lindeskolan i Lindesberg. Där hade rektorssekreteraren stenkoll på vad som var allmän handling, avbröt omedelbart sitt arbete och lämnade över de handlingar eleverna begärde utan att ifrågasätta deras ärende.

Som en del av testet besökte journalisterna också kommunförvaltningar och begärde att få ut dagens post. Där var kunskapen och bemötandet mycket bättre och testarna fick i nästan alla fall ut begärda handlingar utan problem.

Några av journalisterna som gjorde testet presenterar resultatet på Journalistförbundets kongress i samband med Internationella Pressfrihetens dag idag eftermiddag tisdag 3 maj. Kongressen direktsänds på www.sjf.se

Läs hela resultatet av testet här:

Resultat Öppenhetstestet Skolor (pdf) http://www.sjf.se/pls/portal/url/ITEM/904D69CDF4CE465C861E7AB37FA18E27

Resultat Öppenhetstestet Myndighetskontor (pdf) http://www.sjf.se/pls/portal/url/ITEM/5F93200B464F4933BDA3150413A180C9

Frågor besvaras av Anna Ehrlemark (0733 77 77 69) och Ebba Friberg (0733 77 77 68) från Ung Media, samt ombudsman Pär Trehörning (070 513 75 29), Journalistförbundet.

Ung Media Sverige är en partipolitiskt och religiöst obunden, ideell riksorganisation för medieintresserade ungdomar. Vi brinner för att skapa bättre förutsättningar för skol- och ungdomsmedier att verka och utvecklas. Sedan starten 1999 har Ung Medias syfte varit att stödja unga medieproducenter och arbeta för att ungas rätt till tryck- och yttrandefrihet ska respekteras.WWW.UNGMEDIA.SE

Svenska Journalistförbundet är landets fack- och yrkesförbund för journalister.
www.sjf.se