Journalistförbundet: Public Serviceföretagen ska enbart upphandla produktion av bolag med kollektivavtal

Public Service har en stark ställning i Sverige, men attackerna mot public service, både som tanke och fenomen är återkommande. I den globala och allt mer ägarkoncentrerade medievärlden ökar kampen om pengarna, reklamutrymmet och makten och där med också de kommersiella medieägarnas angrepp på Public Service.

Finansiering av Public Service gör i förlängningen alla svenskar till ägare av SR, SVT och UR och till arbetsgivare för dem som arbetar i företagen.

Vi är övertygade om att svenska folket vill vara goda arbetsgivare. Vi tror inte att vare sig svenskarna eller deras valda ombud i riksdagen är medvetna om att Public Serviceföretagen håller på att bli inköpsorganisationer med allt mindre egen produktion, att det som kallas för extern och berikande verksamhet till exempel innebär att 35 procent av dem som arbetar inom SR arbetar i någon form av otrygg anställning och att bolagen köper produktioner av produktionsbolag utan kollektivavtal.

Produktionsbolagen utnyttjar gratisarbetskraft; arbetsmiljöproblemen är stora och sexuella trakasserier rapporteras oftare än från andra företag. Anställningsskydd finns inte. Marknaden snedvrids av de orimliga konkurrensvillkoren.

Produktionsbolagen vägrar i allmänhet att teckna kollektivavtal. Medlemmarna som arbetar där är rädda och vågar inte ställa krav.

Under tio års tid har Journalistförbundet i kollektivavtalsförhandlingarna krävt att Public Serviceföretagen enbart ska upphandla produktion av bolag med kollektivavtal. Lika enständigt har arbetsgivarorganisationen vägrat.

Journalistförbundets kongress samlad på Djurö första vecka i maj 2011 kräver att styrelserna och företagsledningarna inom Public Service beslutar att endast upphandla produktion av företag som tecknat kollektivavtal och att riksdagen sätter press på företagen i denna fråga.