Journalistförbundet: Skydda journalistiken och öppenheten inom EU

Demokratiska värderingar och journalisters rätt att rapportera om dessa är under stort tryck. Efter murens fall kom en våg av offentlighetslagar under 1990-talet. Sedan september 2001 går vågen i motsatt riktning. Slutenheten lagfästs och växer, praktiskt taget alltid med hänvisning till terroristbekämpning. För oss svenskar är offentligheten i statens och det allmännas affärer så självklar att vi verkar ha glömt att den måste försvaras – hela tiden!

I Turkiet är siffran på fängslade journalister uppe i 70, somliga dömda till fängelsestraff som är två, tre gånger längre än ett normalt människoliv. Journalistkollegerna utsätts för tortyr. De har inte mördat, stulit eller förfalskat. Vad de har gjort är att utöva sitt yrke.

Repressionen har det senaste året drabbat flera länder. Journalistförbundet och den Europeiska Journalistfederationen har protesterat kraftigt mot situationen för journalister i Vitryssland. Under oroligheterna i Nordafrika har hundratals journalister arbetat under mycket svåra villkor i Tunisien, Egypten och Libyen, liksom i Syrien.

När Sverige blev medlem i den Europeiska Unionen gjorde vi förbehåll för vår grundlag, som bland annat innehåller offentlighetsprincipen. På hemmaplan har riksdagens majoritet sedan dess inte gjort speciellt mycket för offentligheten. Ändringarna i sekretesslagen har i överväldigande majoritet varit för mer sekretess.
I mars förhandlade EU:s ledamöter om öppenheten i Europas länder. Facit blev att 16 av 27 medlemsstater inte ens vill tala om var de står i frågan.

Journalistförbundets kongress samlad på Djurö första veckan i maj 2011 kräver att den svenska regeringen och EU tar tydliga initiativ till ett internationellt arbete till skydd för journalistiken och för öppenheten inom EU.