Journalistförbundet: UNT:s ledning måste dra tillbaka kravet på ökad arbetstid utan kompensation

Sverige befinner sig i högkonjunktur. Upsala Nya Tidning är ett ekonomiskt framgångsrikt företag. Det vore rimligt att ägaren där ville visa sin tacksamhet mot medarbetarna som sliter ihop vinsten, med förbättrade villkor och generositet i löner och arbetsvillkor.

Medieägarnas girighet är skamlös och agerandet lika hänsynslöst som respektlöst. Dessvärre är UNT:s ledning inte ensamma om sitt agerande på medieområdet.

Att förhålla sig som UNT:s ledning är kontraproduktivt och därmed också obegåvat ledarskap. Ökad stress, omotiverade och osedda medarbetare och dålig arbetsmiljö motarbetar kreativitet, arbetsglädje och lojalitet, vilket är viktiga komponenter för företag som vill uppnå såväl kvalitativ som ekonomisk utveckling.

UNT:s och andra medieföretags agerande kan bara förklaras av maktlystnad kombinerad med kortsiktigt ekonomiskt tänkande.

Journalistiken är inte en vara, vilken som helst. Journalistikens betydelse för demokratin, motiverar att journalisterna kan utföra sitt arbete under rimliga villkor och inte som idag under trycket av ständiga försämringar. Det är medieägarnas ansvar att skapa dessa villkor.

Journalistförbundets kongress samlad på Djurö första veckan i maj 2011 uppmanar UNT:s ledning att dra tillbaka såväl sina krav på ökad arbetstid utan kompensation, som hotet att säga upp sina medarbetare.