Journalistförbundet avvisar arbetsgivarregel i upphovsrättslagen

- Det behövs krafttag från lagstiftarens sida för att komma till rätta med den flora av orimliga och oskäliga upphovsrättsavtal som brer ut sig i medie-Sverige! Det är därför bara att beklaga att förslaget till nytt tredje kapitel i Upphovsrättslagen inte alls är tillräckligt. Att stoppa in en bestämmelse som redan finns i Avtalslagen (§36) även i Upphovsrättslagen, kommer inte att stärka frilansjournalisters och andra fria yrkesutövares ställning i förhållande till de stora medieföretagen, säger Journalistförbundets ordförande Agneta Lindblom Hulthén i en kommentar till upphovsrättsutredaren Jan Roséns delbetänkande, Avtalad upphovsrätt, som presenterades på torsdagen.

När det gäller frågan om upphovsrätt i anställningsförhållanden föreslår utredaren att den så kallade tumregeln (om arbetsgivarens rätt att använda det material som en anställd tagit fram) skrivs in i Upphovsrättslagen. Denna tumregel finns redan i rättspraxis och i juridisk litteratur, dock med lite varierande innehåll. Även detta förslag från utredaren kritiseras av Journalistförbundet.

- Vi anser inte att det finns något behov av denna regel i lagtext. Att lagförslaget dessutom ger arbetsgivaren en exklusiv rätt att förfoga över materialet med ensamrätt är olyckligt – och otydligt. Utredningen avvisar dessbättre en sådan arbetsgivarregel som bland andra Tidningsutgivarna har efterlyst (och som skulle ge arbetsgivaren hela den ekonomiska förfoganderätten) men förslaget är ändå ett steg i fel riktning, den hittills gällande tumregeln ger inte alls ensamrätt i alla lägen, menar Agneta Lindblom Hulthén. - Även om syftet med förslaget från utredningens sida inte verkar vara att ersätta existerande centrala och lokala kollektivavtal på upphovsrättområdet och regeln i första hand tycks avsedd för områden där inte kollektivavtal finns, är det väldigt oklart vilka konsekvenser som bestämmelsen kan få för befintliga avtal, säger Agneta Lindblom Hulthén.

- Däremot välkomnar vi utredningens förslag om att ge tillbaka datorprogrammerarna deras ideella rätt, som lagstiftaren tog ifrån dem i mitten 1990-talet i samband med implementeringen av EU-direktivet om datorprogram. Den ideella rätten ska aldrig kunna tillhöra någon annan än upphovsmannen/-kvinnan, anser Agneta Lindblom Hulthén.