Journalistförbundet rasar över EU-parlamentets syn på öppenhet

EU-parlamentarikerna kräver större öppenhet – men vill ha undantag för sina egna räkenskaper. Parlamentet vill också hemligstämpla handlingar som ”kan vara till nackdel” för EU eller ett medlemsland. - De har tydligen inget lärt och inget förstått, säger Journalistförbundets ordförande Agneta Lindblom Hulthén.

• De handlingar som skall omfattas får inte definieras mera inskränkt än vad som sker i dag.
• Förslag om att resa en mur runt om kommissionens egen förvaltning, t ex kring behandlingen av konkurrensfrågor, måste avvisas.

Så långt är parlamentet på linje med Journalistförbundets krav, och med tydliga uttalanden från justitieminister Beatrice Ask och Europaminister Cecilia Malmström.

Men samtidigt föreslår parlamentet på fullt allvar: • att de folkvaldas egna räkenskaper inte skall omfattas av den önskade öppenheten, och • att EU:s institutioner får fler möjligheter att hemligstämpla handlingar. Det skall räcka att en uppgift ”kan vara till nackdel” för EU eller ett medlemsland för att den inte skall lämnas ut! Utvalda och godkända parlamentsledamöter skall i gengäld få läsa de hemliga handlingarna, men inte få berätta om vad de har läst.

Journalistförbundet är starkt kritiskt till kommissionens försök att vrida klockan tillbaka, och upprörda över parlamentets förslag. - Europaparlamentet tycks ha en förvirrad demokratisyn. Att efter de skandaler som avslöjats och under rådande ekonomiska omständigheter värja sig mot insyn innebär att parlamentet frestar på medborgarnas tålamod och äventyrar sitt förtroende, säger Agneta Lindblom Hulthén.

Inför kommande förhandlingar under svensk ledning kräver Journalistförbundet ökad och inte minskad öppenhet. Det innebär bland annat: • Nej till undantag för hela kategorier av handlingar.
• Behåll den gällande definitionen av tillgänglig handling – säkra att den också omfattar databaser.
• Förhindra att annan lagstiftning som persondatalagen (PUL) tar över öppenhetsreglerna.
• Stoppa möjligheter för medlemsländerna att lägga veto på inlämnade handlingar • Begränsa inte, utan utvidga, publiceringen på nätet.
• Följ fattade beslut om att upprätta dokumentregister.
• Behåll eller förkorta tidsfristerna för hanteringen av begäranden om insyn.

Frågor besvaras av Agneta Lindblom Hulthén, 070-630 47 96.
Journalistförbundet - www.sjf.se