Journalistförbundet stämmer SvD för diskriminering av bemanningsanställd

Journalistförbundet stämmer Svenska Dagbladet och Medieföretagen till arbetsdomstolen för diskriminering av bemanningsanställd.
− Vår medlem har nekats förlängning av sitt uppdrag på grund av att hon varit gravid. För mig känns det som ett solklart fall av diskriminering, säger Jonas Nordling, ordförande för Journalistförbundet.

Journalistförbundets medlem meddelade Svenska Dagbladet i maj att hon var gravid men att hon ville arbeta fram till och med oktober månad då barnet var beräknat till november. Endast några veckor senare, i juni, fick hon besked av Svenska Dagbladet att det inte skulle bli aktuellt med någon förlängning av hennes uppdrag till hösten då det inte fanns behov av ”vikarier”.

Journalistförbundet hävdar att beslutet att inte förlänga uppdraget har samband med medlemmens graviditet och att Svenska Dagbladet därmed brutit mot förbudet att diskriminera den som utför eller står till förfogande för att utföra arbete som inhyrd arbetskraft. Journalistförbundet yrkar på att Svenska Dagbladet ska utge diskrimineringsersättning och ekonomiskt skadestånd till medlemmen.

I journalistbranschen är det vanligt att kundföretaget har ett mycket stort inflytande över vilken person som anlitas från bemanningsföretag och även under vilka villkor, till exempel gällande lön. Diskrimineringslagstiftningen har ändrats så att den omfattar även inhyrd personal och diskrimineringsförbudet gäller redan genom att en bemanningsanställd står till kundföretagets förfogande.

− Det är i praktiken kundföretaget som väljer vem som ska hyras ut från bemanningsbolaget. Och med den ändrade diskrimineringslagstiftningen så är det Svenska Dagbladet som ska hållas ansvarigt snarare än bemanningsföretaget, säger Jonas Nordling.

För mer information kontakta:
Jonas Nordling, ordförande Journalistförbundet, 070-786 84 33
Katarina Dahlskog, arbetsrättsjurist Journalistförbundet, 070-603 25 41