Upphovsrättens hjältar

ALIS-priset Upphovsrättens hjältar delas i år mellan sex pristagare. De får priset för att ha värnat, hävdat och slagits för upphovsrätten. Priset delas ut på Bok- och biblioteksmässan i Göteborg.

De sex pristagarna drabbades av upphovsrättsintrång på internetsajten StudentBay. Där lades deras läroböcker ut i elektroniskt format, utan att de själva blivit tillfrågade och utan att de fick betalt. Efter en mer än fyra år lång rättslig tvist fi ck de i våras rätt: hovrätten ansåg att det handlade om medhjälp till upphovsrättsintrång, vilket också blev det slutliga avgörandet i fallet.

Ing-Mari Gustafsson, matematik, Bjärred.

Paul Håkansson el- och teleteknik, Vetlanda.

Lars Melin, svenska, Stockholm.

Björn Nilsson, beteendevetenskap, Skövde/Göteborg.

Jan Trost, sociologi, Uppsala.

Olle Vejde matematik, juridik, samhällsvetenskap, Borlänge.

StudentBay-domen finns att läsa på Bonus Presskopias webbplats: http://www.bonuspresskopia.se/atlas/fi le.php?id=645

ALIS, Administration av litterära rättigheter i Sverige, är en ideell förening som grundades 1995 av Svenska Journalistförbundet, Sveriges Dramatikerförbund, Sveriges Författarförbund och Sveriges Läromedelsförfattares Förbund.

ALIS bevakar tillsammans med sina stiftarorganisationer upphovsmännens rättigheter och intressen.

ALIS fungerar också som ett serviceorgan för den som vill använda ett verk.

Mer om årets pristagare

Ing-Mari Gustafsson är medförfattare till tre olika serier av matematikböcker för gymnasiet, bland dem Exponent, som innehåller både tryckta och interaktiva digitala böcker. Hon har arbetat 36 år som matematiklärare på gymnasieskolan Spyken i Lund och är nu nybliven pensionär. Hon bor i Bjärred.

Paul Håkansson har gett ut ett trettiotal böcker, främst inom el- och teleteknik. Störst spridning har hans Montörshandbok, som används på gymnasiet, av elektrikerlärlingar och yrkesverksamma elektriker. I 13 år var han lärare vid Njudungsgymnasiet i Vetlanda, men tröttnade på dubbelarbetet. Idag arbetar han med att skriva och formge egna läromedel.

Lars Melin är docent i svenska och har undervisat om kommunikation vid Stockholms universitet, Berghs School of Communication, Handelshögskolan i Stockholm och på KTH. Han har skrivit en lång rad böcker om språk och språkbruk. Den senaste heter Money talks. Om kronor, ören, tillgångar, cash fl ow, likvider, ltro, qe och annan bullshit och är en uppföljare på den uppmärksammade Corporate Bullshit, som kom ut 2004.

Björn Nilsson har skrivit ett tjugotal fackböcker inom beteendevetenskap och har översatt 125 böcker från engelska, danska och norska. Bland hans viktigaste verk fi nns Socialpsykologi. Uppkomst och utveckling och Utvecklingspsykologi och Kommunikation. Han har undervisat på universitet och högskolor i en rad länder, liksom inom offentlig förvaltning och tillverkningsindustri. Han är lektor vid högskolan i Skövde.

Jan Trost har skrivit cirka 40 böcker, varav de fl esta är vetenskapliga verk. Han är professor emeritus i sociologi vid Uppsala universitet och har varit verksam som forskare och lärare i 45 år. En av hans viktigaste böcker är Unmarried Cohabitation. Hans lärobok Att förstå vardagen - med ett symbolisk interaktionistiskt perspektiv har kommit ut i fyra upplagor och används vid universitet och högskolor.

Olle Vejde är egen företagare och har gett ut ett 50-tal böcker inom matematik, juridik, samhällsvetenskap. Bland dem fi nns högskolelitteratur som Hur man räknar statistik och Minilagbok för människor med funktionsnedsättning. Han har också skrivit en Minilagbok för pensionärer. Hans senaste bok är ABC för pensionssparare. Han bor i Borlänge.

Tidigare pristagare

2012 – Stefan Lindgren

2011 – Astrid Lindgrens arvingar

2010 – Bob Hanson