Viktigt att värna integritet och oberoende inom public service

Public service-kommittén säger sig vilja värna Sveriges Radios, Sveriges Televisions och Utbildningsradions integritet och förhindra detaljstyrning. Tyvärr går några av deras förslag i en helt annan riktning.

− Det är oroande att utredarna lägger förslag om att utöka Granskningsnämndens uppdrag till att också granska programföretagens produktivitet, kostnadseffektivitet och resursförbrukning. Det är inte att värna oberoendet att ge en statlig myndighet i uppgift att ha detaljerade synpunkter på hur programbolagen väljer att arbeta för att fullgöra sitt uppdrag, säger Jonas Nordling, ordförande i Journalistförbundet.

Utredningen vill också förstärka ett annat ingrepp i den publicistiska integriteten – förhandsprövningen av nya tjänster.
− I praktiken är prövningen ett sätt att ge de kommersiella etermedieföretagen rätt att tillsammans med staten pröva vad public service-företagen får och inte får göra för att utveckla sin verksamhet. Det är också ett stort intrång i oberoendet – ett intrång som bör avvecklas, inte utvecklas, säger Jonas Nordling.

Även om utredningens förslag till framtida finansiering hade brister, är det anmärkningsvärt – och olyckligt – att den frågan helt lyfts bort från diskussionen. Bristen på besked från Kulturdepartementet om hur ett nytt beslutsunderlag ska utarbetas och när det kan bli klart, skapar stor osäkerhet kring an av de mest centrala framtidsfrågorna för public service.

− Det är viktigt att den fortsatta processen kring public service framtida finansiering genomförs snabbt och att beslut fattas i bred politisk enighet, säger Jonas Nordling.

Läs Journalistförbundets remissvar till public service-utredningen (pdf).

Frågor besvaras av Jonas Nordling, jon@sjf.se, 08-613 75 31 el 070-786 84 33.