World Book & Copyright Day: Sätt stopp för oskäliga avtal i mediebranschen

Även okära barn har många namn. Det lagstiftningen kallar oskäliga avtal, kallar många av våra medlemmar för fulavtal. Slavkontrakt är en annan benämning. Hull och hår-avtal, säger medieägarna. Oavsett benämning betyder det samma sorgliga sak. Den större och starkare företagaren ställer helt orimliga villkor på småföre tagande frilansar för att de alls ska få sälja det de skapat, oavsett om det är bilder, texter, ljud eller rörelser.

– Det kan vi väl tänka oss att köpa, men du ska inte tro att du får betalt för den tid du lagt ner och du måste skriva under på att du överlåter all användning av din bild/film/artikel/musik till oss för all framtid och all användning och alla världar. Dessutom får du ta på dig allt juridiskt ansvar om det skulle bli någon tvist om ditt material, upphovsrättsligt till exempel, säger det stora företaget.

– Men jag måste ju försörja mig och om det jag skapat används i något tvivelaktigt sammanhang, så förlorar jag i trovärdighet. Och om ni ska ta all min upphovsrätt, varför ska jag då ha det juridiska ansvaret om något går galet, säger det lilla kulturskapande företaget som ofta är en frilans med enskild firma.

– Ditt problem. Vill du sälja så skriver du på och gör du inte det, så behöver du inte besvära dig med att erbjuda något mer, för du får aldrig sälja till oss igen, säger det stora företaget. Den lilla företagaren utsätts för yrkesförbud om hon inte skriver på. Överdrivet? Icke! Precis så här går det till. På medieområdet är dessutom de kommersiella företagen och public serviceföretagen lika hänsynslösa.

Men vi har ju en avtalslag som förbjuder oskäliga avtal, invänder vän av ordning.

Visst har vi det, men den räcker uppenbarligen inte. Fotografer har försökt använda avtalslagen och Marknadsdomstolen har sagt att ett stort företag får vara väldigt oskäligt mot ett mindre företag innan lagen slår till.

Nog borde väl Konkurrensverket gå i taket, när den gigantiska makt som ägarkoncentrationen i medierna ger används för att tvinga på ensamföretagare slavkontrakt? Vi har försökt få Konkurrensverket att intressera sig. Det är oklart vad Konkurrensverket intresserar sig för, men det är i vart fall inte mediebranschen.

Alla riksdagsledamöter, då? Alla riksdagsledamöter älskar ju småföretagare. Det är småföretagarna som ska rädda riket och samhällsekonomin. Allmän välvilja från parlamentets ledamöter betalar inte hyra och mat. En enskild firma lever inte av kärlek allena. Så länge riksdagsledamöterna inte gör något konkret åt avtalslagen, åt Konkurrensverket eller intresserar sig för ägarkoncentrationen i företagandet i allmänhet och i medievärlden i synnerhet, så kommer småföretagarna i allmänhet, och de små inom den kreativa sektorn i synnerhet, att fortsätta att proletariseras.

Upphovsrättslagen, nyutredd som den är, kan väl rätta till det här problemet? Det förslag som utredaren lagt innebär att de storas och starkas rättigheter ytterligare stärks på de mindres bekostnad.

Denna tingens ordning är till men för mångfalden i medierna och samhället, rycker undan incitamenten för kreativitet och skapande och bromsar utvecklingen i samhället såväl ekonomiskt som demokratiskt.

Idag är det den internationella upphovsrättsdagen, World Book & Copyright Day. Det minsta vi kan begära är att lagstiftarna just idag ägnar detta stora ekonomiska och demokratiska problem sitt intresse och framöver ser till att vi får en fungerande lagstiftning som säkerställer balansen mellan stora och små företag i samhället för såväl ekonomins som demokratins skull.

Agneta Lindblom Hulthén Ordförande Journalistförbundet

För mer information kontakta:

Peter Skyhag, 070-513 75 07 Informationsstrateg Journalistförbundet