Kocklandslaget presenterar Urban Sprouts - nya temat inför VM 2014

Report this content

Efter ett halvår av överläggningar, kan Kocklandslaget stolt presentera, Urban Sprouts, det nya temat som ska hjälpa laget på vägen mot ett VM-guld i november 2014 i Luxemburg. Temat presenterades under en sponsorträff den 17 februari, där Kocklandslaget för andra gången i år tränade på upplagningen av VM-menyn. I valet av tema har man inspirerats av det urbana och moderna med fokus på en spännande och hård stadsmiljö.

Vi är mycket stolta över det nya temat som är något kaxigare och grundar sig i lagmedlemmarnas attityd. Temat symboliserar vår utveckling och sammansvetsning under det senaste halvåret och är en målbild att ytterligare växa in sig i, säger lagledare Jonas Franzén.

Under Culinary Olympics 2012, då kocklandslaget tog sitt tredje OS-guld, var temat ”Into the wild”. Då hämtades inspiration från den svenska naturen och det svenska landskapet med fokus på växtlighet, naturmaterial och råvaror. När det nya temat för VM 2014 skapades tänkte laget istället tvärtom och tog steget från naturen in till staden. Inspirationen hämtades från street food, urban gardening och betong vilket gick hand i hand med det nya landslagets kaxiga attityd.

För första gången i svensk historia har vi ett helt nytt lag, säger lagledare Jonas Franzén, vilket innebär en möjlighet till att satsa på en professionell och ödmjukt kaxig attityd. Vi vill visa oss rakryggade och att vi vill vinna till varje pris.

För mer information om lagmedlemmarna:
Kocklandslaget: Anders Löfvenborg, 070-749 67 67

Om Svenska Kocklandslaget
Svenska Kocklandslaget är en del av Svenska Kockars Förening och består av 11 medlemmar.Genom att ta hem fyra OS-medaljer i rad har Svenska Kocklandslaget gjort det svenska köket känt över hela världen och visat på svenska råvarors mångfald och kvalité. Grunden till framgången ligger i såväl förmåga att skapa ett effektivt och samverkande team som i teamets innovativa förmåga att använda de svenska råvarorna.

Taggar: