100 miljoner till kyrkor i Skåne och Blekinge

99,8 miljoner kronor – Lunds stift får rekordmycket i kyrkoantikvarisk ersättning nästa år, pengar som ska delas ut till underhåll av kyrkor i Skåne och Blekinge. Detta beslutade Kyrkostyrelsen på Svenska kyrkans nationella nivå förra veckan. Inget annat stift får i närheten av denna summa, näst mest får Uppsala stift med 70,7 miljoner.

99,8 miljoner är en rekordstor summa även ur ett annat perspektiv. Som mest har Lunds stift tidigare fått drygt 47 miljoner i kyrkoantikvarisk ersättning, det var 2010.
– Det är med stor glädje jag tar emot detta besked. I Lunds stift finns över 500 kyrkor varav de flesta är från medeltiden. Därmed utgör vi en stor del av Svenska kyrkans totalt 3 000 kulturminnesskyddade kyrkor. Kyrkorna är en kulturskatt som församlingarna lägger stora pengar på varje år för att underhålla och bevara, därför behöver de ekonomisk hjälp, säger Heikki Ranta, stiftsantikvarie på Lunds stift.

I september beslutar Lunds stiftstyrelse vilka kyrkor i Skåne och Blekinge som får del av de 100 miljonerna. 95 ansökningar på sammanlagt 191 miljoner har kommit in till Lunds stift.

Kyrkoantikvarisk ersättning är statliga pengar och samtliga medborgares ersättning till Svenska kyrkan för att kyrkornas kulturhistoriska värden ska upprätthållas och bevaras. Ersättningen används till bland annat tak- och fasadrenovering men också konservering av kyrkliga textilier och kalkmålningar. Det årliga anslaget för hela Svenska kyrkan ligger på 460 miljoner men hela beloppet har tidigare inte förbrukats varje år. Därför lägger Svenska kyrkan nu in 140 miljoner extra av oanvända anslag eftersom många församlingar har kommit in med välgrundade ansökningar.

Heikki Ranta, stiftsantikvarie, telefon 046-15 55 06 (även mobil)
heikki.ranta@svenskakyrkan.se

Lunds stift är ett av Svenska kyrkans tretton stift. Biskop sedan 2007 är Antje Jackelén. I stiftet, som omfattar Skåne och Blekinge, finns 185 församlingar och mer än 500 kyrkor. Stiftskansliets uppgift är att stödja och stimulera församlingsverksamheten, samt förvalta prästlönetillgångarnas jord, skog och fonder. Högsta beslutande organ är stiftsfullmäktige, medan stiftsstyrelsen är det verkställande organet. Genom domkapitlet prövas bland annat om beslut är fattade enligt kyrkoordningen.

Kyrkorna är en kulturskatt som församlingarna lägger stora pengar på varje år för att underhålla och bevara, därför behöver de ekonomisk hjälp.
Heikki Ranta, stiftsantikvarie på Lunds stift