158 kyrkoantikvariska projekt delar på 129 miljoner

Idag har stiftsstyrelsen beslutat hur den rekordstora kyrkoantikvariska ersättningen för 2014 ska fördelas. 158 kyrkor och antikvariska projekt i Skåne och Blekinge får del av de 128,6 miljoner kronor som delas ut i Lunds stift.

– Utav Lunds stifts ca 520 kyrkor är 489 skyddade enligt Kulturminneslagen och kan därmed tilldelas kyrkoantikvarisk ersättning. I år har vi handlagt över 260 ansökningar på sammanlagt 290 miljoner kronor. Behovet av de skattefinansierade ersättningspengarna är stort. Det kyrkliga kulturarvet tillhör oss alla och det är vårt ansvar att vårda och underhålla det för kommande generationer, säger Heikki Ranta, stiftsantikvarie på Lunds stiftskansli.

I Blekinge får Tjurkö kyrka mest pengar, 3,6 miljoner kronor till en totalrenovering.
Mörrums kyrka får 2,3 miljoner till invändig ommålning.

Norra Mellby kyrka utanför Hässleholm får mest pengar i Skåne, uppemot 7 miljoner kronor. Ersättningen ska bland annat användas till renovering av kyrkans fasader och den medeltida takkonstruktionen. Även kyrkogårdsmuren ska renoveras och stabiliseras.
Odarslövs kyrka i Lund får 6,7 miljoner till grundförstärkning av byggnaden.
5,4 miljoner kronor ges till Källstorps kyrka utanför Trelleborg. Pengarna ska bland annat användas till invändig renovering och reparationsåtgärder på kyrkans läktarorgel.

Bifogat finns en komplett förteckning över vilka kyrkor och projekt som har beviljats kyrkoantikvarisk ersättning för 2014. Den finns även på Lunds stifts webbplats

Kyrkoantikvarisk ersättning är statliga pengar och samtliga medborgares ersättning till Svenska kyrkan för att kyrkornas kulturhistoriska värden ska upprätthållas och bevaras. Det årliga anslaget för hela Svenska kyrkan ligger på 460 miljoner men hela beloppet har tidigare inte förbrukats varje år. I somras beslutade därför Kyrkostyrelsen på Svenska kyrkans nationella nivå att lägga in 240 miljoner extra av oanvända anslag eftersom många församlingar har kommit in med välgrundade ansökningar. Av dessa sammanlagt 700 miljoner får alltså Lunds stift 128,6 vilket är i särklass mest av stiften. Det är också första gången som ett stift tilldelas över 100 miljoner kronor i kyrkoantikvarisk ersättning ett enskilt år.

Den 23 oktober beslutar stiftsstyrelsen om kyrkobyggnadsbidrag för 2014. Det är ett inomkyrkligt bidrag där Lunds stift i första hand prioriterar förändringsarbeten i kyrkorummet, men det kan också användas till reparationer och underhåll av kyrkor.

Heikki Ranta, stiftsantikvarie, telefon 046-15 55 06, 0708-89 89 17

www.facebook.com/lundsstiftsvenskakyrkan

Lunds stift är ett av Svenska kyrkans tretton stift. Biskop sedan 2007 är Antje Jackelén. I stiftet, som omfattar Skåne och Blekinge, finns 185 församlingar och mer än 500 kyrkor. Stiftskansliets uppgift är att stödja och stimulera församlingsverksamheten, samt förvalta prästlönetillgångarnas jord, skog och fonder. Högsta beslutande organ är stiftsfullmäktige, medan stiftsstyrelsen är det verkställande organet. Genom domkapitlet prövas bland annat om beslut är fattade enligt kyrkoordningen.

Det kyrkliga kulturarvet tillhör oss alla och det är vårt ansvar att vårda och underhålla det för kommande generationer.
Heikki Ranta, stiftsantikvarie