30 miljoner kronor till arbetsträning

Lunds stift har tilldelats 30 miljoner kronor från Europeiska socialfonden (ESF). I ett unikt EU-projekt satsas resurserna på att församlingarna ska engageras i arbetet mot utsatthet på ett mer organiserat sätt än tidigare.

Svenska kyrkan ska bli ännu bättre på att arbeta mer organiserat med att hjälpa utsatta. Satsningen, som är möjlig på grund av ett bidrag från ESF, ska pågå mellan september 2015 och augusti 2018. Stiftet ska stödja utvecklingen av arbetet med personer i behov av sysselsättning, rehabilitering och arbetsträning. För den enskilde kan det exempelvis handla om att syssla med trädgårdsarbete, att delta i församlingens caféverksamhet eller secondhandbutik. Projektet ska på sikt bland annat bidra till bättre hälsa hos målgruppen (personer särskilt långt från arbetsmarknaden), minskad utslagning i samhället och minskade samhällskostnader för sjukvård och arbetslöshet.

– Projektet handlar om hur vi gemensamt kan svara mot ett allt tuffare samhälle där fler slås ut och finns i ett utanförskap. Vi utgår från ett hållbarhetsperspektiv där social, andlig, ekonomisk och ekologisk hållbarhet hänger ihop. En av Svenska kyrkans styrkor är att vi kan erbjuda en meningsfull miljö och skapa sociala kontakter, säger Johannes Jörgensen som är projektledare.

Elva församlingar i stiftet, samt AlltMöjligt-verkstaden i Broby, ingår i projektet som fått namnet Nätverk Lunds stift. Projektet innebär att Svenska kyrkan och offentlig sektor samarbetar. Europeiska socialfonden står för halva kostnaden. Andra halvan utgörs av offentlig medfinansiering (exempelvis deltagares försörjningsstöd eller aktivitetsersättning) och församlingarnas egen medfinansiering i form av anställdas arbetstid, materialinköp, hyreskostnader med mera.

Församlingar/pastorat som deltar i Nätverk Lunds stift:
Karlshamn, Ronneby, Karlskrona, Burlöv, Allerum, Ängelholm, Eslöv, Hörby, Höör, Västra Vram, Osby och AlltMöjligt verkstaden i Broby. Några startar arbetet under hösten 2015 andra i början av 2016.

Fakta om Europeiska socialfonden, ESF:
ESF är EU:s viktigaste verktyg för att skapa fler och bättre jobb i Europa. Socialfondsprogrammet för perioden 2014-2020 ska medverka till att uppnå en smart, hållbar och inkluderande tillväxt. Ett viktigt syfte är att människor ska komma närmare arbetsmarknaden, speciellt de som idag står långt ifrån den. Man vill få igång företagsverksamhet inom ramen för social ekonomi. Projektens längd får vara max tre år. Projekten kräver att mottagaren står för 50 procent medfinansieringsstöd, vilket exempelvis kan handla om det försörjningsstöd som deltagare har

För mer information:
Johannes Jörgensen, projektledare
johannes.jorgensen@svenskakyrkan.se

För mer information:
Camilla Lindskog, pressekreterare Lunds stift
camilla.lindskog@svenskakyrkan.se

Lunds stift är ett av Svenska kyrkans tretton stift. Biskop sedan 2014 är Johan Tyrberg. I stiftet, som omfattar Skåne och Blekinge, finns 169 församlingar och mer än 500 kyrkor. Stiftskansliets uppgift är att stödja och stimulera församlingsverksamheten, samt förvalta stiftets jord, skog och fonder. Högsta beslutande organ är stiftsfullmäktige. Stiftsstyrelsen och egendomsnämnden är de verkställande organen. Genom domkapitlet prövas om beslut är fattade enligt kyrkoordningen.

Projektet handlar om hur vi gemensamt kan svara mot ett allt tuffare samhälle där fler slås ut och finns i ett utanförskap. Vi utgår från ett hållbarhetsperspektiv där social, andlig, ekonomisk och ekologisk hållbarhet hänger ihop. En av Svenska kyrkans styrkor är att vi kan erbjuda en meningsfull miljö och skapa sociala kontakter.
Johannes Jörgensen, projektledare