Åtta vill bli domprost i Lund

Vid ansökningstidens utgång igår hade åtta personer anmält sig som sökande till tjänsten som domprost i Lund.
– Det är ett intressant startfält. Nu går rekryteringsprocessen vidare med bland annat intervjuer och referenstagning, säger biskop Antje Jackelén som är ordförande i tillsättningsnämnden.

De sökande är:
- Jan-Olof Aggedal, född 1961, teologie doktor, kontraktsprost, kyrkoherde i Lomma församling sedan 2006.
- Kerstin Hesslefors Persson, född 1960, kyrkoherde i Lunds Allhelgonaförsamling sedan 2008.
- Kristian Lillö, född 1959, kontraktsprost, kyrkoherde i Genarps församling sedan 1993.
- Christopher Meakin, född 1957, teologie doktor, chef för Ekumenikenheten på Kyrkokansliet i Uppsala sedan 2008.
- Fredrik Modéus, född 1964, kyrkoherde i Helgeands församling sedan 2000. Tjänstledig sedan 2008 för att doktorera.
- Anders Moqvist, född 1974, kyrkoherde i Varbergs församling sedan 2010.
- Arne Wiig, född 1964, teologie doktor.
- Lars Åstrand, född 1961, domkyrkokaplan i Uppsala sedan 1999, och sedan 2011 dessutom ärkebiskopens adjunkt i Uppsala stift.
Dessutom har en person sökt tjänsten som inte är prästvigd.

Enligt kyrkoordningen ska en befattning som domprost tillsättas av en tillsättningsnämnd. I denna ingår tre ledamöter från stiftsstyrelsen och tre ledamöter från kyrkonämnden i Lunds kyrkliga samfällighet. Biskopen är ordförande.

Domprosten leder verksamheten i Lunds pastorat som bildas den 1 januari 2014. Pastoratet omfattar sju församlingar som finns i Lunds stad och landsbygden direkt norr om staden. Domprosten är också vice ordförande i Domkyrkorådet och har uppdrag på stiftsnivå som vice preses i domkapitlet och biskopens ersättare i stiftsstyrelsen.

Ambitionen är att tillsättningen ska vara klar i maj.

Anders Ploman, stiftsjurist, telefon 046-15 55 10, 0708-81 18 64 (ej mellan kl. 12-15)

www.facebook.com/lundsstiftsvenskakyrkan

Lunds stift är ett av Svenska kyrkans tretton stift. Biskop sedan 2007 är Antje Jackelén. I stiftet, som omfattar Skåne och Blekinge, finns 185 församlingar och mer än 500 kyrkor. Stiftskansliets uppgift är att stödja och stimulera församlingsverksamheten, samt förvalta prästlönetillgångarnas jord, skog och fonder. Högsta beslutande organ är stiftsfullmäktige, medan stiftsstyrelsen är det verkställande organet. Genom domkapitlet prövas bland annat om beslut är fattade enligt kyrkoordningen.

Det är ett intressant startfält. Nu går rekryteringsprocessen vidare med bland annat intervjuer och referenstagning.
Biskop Antje Jackelén