Barbros SMS pryder Domkyrkoforum

Det blev 82-åriga Lundabon Barbro Nilssons bidrag som vann tävlingen om ett ”SMS på Domkyrkoforum”. Det vinnande bidraget är en mångbottnad dikt inspirerad av haikuformen, det vill säga en dikt i miniformat enligt japanskt mönster.

– Jag är en skrivande person. I samband med 80-årsdagen gick det upp för mig att om jag alls skulle ge ut en diktbok fanns det inte mycket tid att räkna med. Jag åstadkom ett häfte med haikudikter som jag lät trycka upp, säger den 82-åriga vinnaren Barbro Nilsson. Hon fortsätter: Att jag nu skall bli publicerad på detta originella vis kunde jag inte föreställa mig, jag är mycket glad och tacksam.

Priset består dels av äran att få sin text på ett av Domkyrkoforums glaspartier men också av ett bokpaket vilket kommer att överlämnas senare under hösten. Det vinnande bidraget lyder:
På en servicebuss:
jag är född i Betlehem,
Sa han som körde.

– Barbros bidrag är spännande eftersom det finns en dubbeltydighet i det. Det handlar både om livet här i Lund men samtidigt har det tydliga kopplingar till kristen tro. Jesus själv var flykting och det är kanske en erfarenhet som delas av busschauffören i dikten, säger domkyrkokaplan Lena Sjöstrand som ingick i juryn.

Förutom Barbro Nilssons vinnande bidrag valde juryn att utdela varsitt bokpaket till ytterligare två bidrag, nämligen Joanne Hurmans text ”Var e du? Vet inte än var jag e” och Catrin Otterlins ”Möt mig kl. 14 vid Domkyrkoforum”. Sammanlagt kom det in 38 bidrag.

Vinnarbidraget kommer tillsammans med andra utvalda texter, skrivna under en period av nästan 3000 år, att finnas på ett antal glaspartier i marknivå på Domkyrkoforum. Texterna klistras dit under det löpande arbetet i höst.
Domkyrkoforum invigs lördag den 26 november med start kl. 10.00 i Domkyrkan.

Följ arbetet med Domkyrkoforum.

Barbro Nilsson, förstapristagare, 046-14 40 91
Lena Sjöstrand, domkyrkokaplan, 046-35 88 82 (kopplad till mobil)
Rickard Bonnevier, informatör, 046-35 87 41 (kopplad till mobil)

Svenska kyrkan
Domkyrkorådet i Lund

Lunds domkyrka är en egen juridisk person vars egendom förvaltas av ett eget organ, Domkyrkorådet i Lund. Biskopen är självskriven ordförande och domprosten vice ordförande.