Biskop Antje Jackelén vidare i ärkebiskopsvalet

Lunds stifts biskop, Antje Jackelén, kan bli Svenska kyrkans nästa ärkebiskop. Det står klart efter dagens nomineringsval då hon är en av fem personer som röstats fram till en officiell kandidat i ärkebiskopsvalet. Valet sker den 15 oktober.

Sommaren 2014 går ärkebiskop Anders Wejryd i pension. Idag inleddes processen med att välja en ny ärkebiskop för Svenska kyrkan. Detta genom ett nomineringsval där officiella kandidater röstades fram.

Biskop Antje fick 51 procent av rösterna (153 röster). De övriga kandidaterna som går vidare är:
Ragnar Persenius, biskop i Uppsala stift, 29 procent av rösterna (87 röster)
Cristina Grenholm, kyrkosekreterare, kyrkokansliet i Uppsala, 11 procent av rösterna (32 röster)
Johan Dalman, domprost i Strängnäs, 4 procent av rösterna (12 röster)
Per Eckerdal, biskop i Göteborgs stift, 3 procent av rösterna (10 röster)
Resultatet är preliminärt. Efter behörighetsförklaring av ansvarsnämnden blir de officiella kandidater.

– Jag är glad över att få vara en av kandidaterna. I oktober får vi se vem som slutligen väljs till ärkebiskop. Det är fortfarande öppet, säger biskop Antje.

Nästa steg i processen blir en offentlig hearing. Den äger rum den 1 oktober i Gottsunda kyrka i Uppsala. Hearingen direktsänds på webben. Valet äger sedan rum den 15 oktober. Om någon av kandidaterna får mer än 50 procent av rösterna är valet avgjort och Svenska kyrkan har en ny ärkebiskop. I annat fall blir det en andra valomgång den 29 oktober med de två kandidater som fått flest röster.

Röstberättigade
Ärkebiskopen väljs av ledamöterna i kyrkostyrelsen (nationell nivå) och av samtliga stifts domkapitel och stiftsstyrelser. Eftersom ärkebiskopen också är biskop i Uppsala stift röstar även diakoner, präster och elektorer i Uppsala stift. För att Uppsala stift inte ensamt ska kunna avgöra valet delas dessa röster med 10.

Ärkebiskopsvalets webbplats
Mer information finns på ärkebiskopsvalets webbplats.

www.facebook.com/lundsstiftsvenskakyrkan

Lunds stift är ett av Svenska kyrkans tretton stift. Biskop sedan 2007 är Antje Jackelén. I stiftet, som omfattar Skåne och Blekinge, finns 185 församlingar och mer än 500 kyrkor. Stiftskansliets uppgift är att stödja och stimulera församlingsverksamheten, samt förvalta prästlönetillgångarnas jord, skog och fonder. Högsta beslutande organ är stiftsfullmäktige, medan stiftsstyrelsen är det verkställande organet. Genom domkapitlet prövas bland annat om beslut är fattade enligt kyrkoordningen.

Jag är glad över att få vara en av kandidaterna. I oktober får vi se vem som slutligen väljs till ärkebiskop. Det är fortfarande öppet.
Biskop Antje