Biskop Johan träffar 100 ungdomar i Höör

I helgen, 8-10 april, samlas 100 ungdomar från 25 församlingar för distriktsårsmöte på stiftsgården Åkersberg i Höör. På söndagen får de besök av biskop Johan Tyrberg.

Temat för Svenska Kyrkans Ungas distriktsårsmöte är ”United – En enda kropp”. Detta syftar till projektet ”Gör skillnad” som i höstas bland annat mynnade ut i att man samlade in mer än 1 500 par skor till nyanlända flyktingar.

Utöver de självklara punkterna på ett årsmöte ska man bland annat diskutera barnkonsekvensanalyser och nyttan av att behöva ange om man är kille eller tjej när man anmäler sig till organisationens arrangemang. På söndagen firar man gudstjänst med nattvard tillsammans med biskop Johan.

– Barn och unga har en särställning i kristen tro. Det är därför viktigt att deras tankar tas på allvar. Barn och unga ska och vill vara med och bestämma i vår kyrka. Inom Svenska Kyrkans Unga i Lunds stift finns plats för detta, säger stiftskonsulent Henrik Feldt.

Svenska Kyrkans Unga är en demokratisk rörelse av barn och ungdomar i Svenska kyrkan. Många av församlingarna i Lunds stift har sin barn- och ungdomsverksamhet knuten till Svenska Kyrkans Unga. Syftet med organisationen är främst att vara en gemenskap där unga får växa i tro och ansvar. Såhär beskriver de sin idé:
Hos oss är gemenskapen viktig. En gemenskap där man får vara sig själv. Du får vara kille eller tjej, tjock eller smal, smart eller trög, homo eller hetero och troende eller inte. För oss är det viktigt att alla unga människor får träffas för att diskutera och fundera tillsammans på Gud och livet. Unga människor kan och vill. Därför vill vi också vara en ung röst för att forma och påverka vår kyrka och samhället.

För mer information:
Stiftskonsulent Henrik Feldt, 046-15 55 58, henrik.feldt@svenskakyrkan.se

För mer information om Svenska Kyrkans Unga:
www.skul.nu

Pressbilder på biskop Johan finns att ladda ner på Lunds stifts webbplats:

Camilla Lindskog
Pressekreterare, Lunds stift
E-post: camilla.lindskog@svenskakyrkan.se
www.facebook.com/lundsstiftsvenskakyrkan

Lunds stift är ett av Svenska kyrkans tretton stift. Biskop sedan 2014 är Johan Tyrberg. I stiftet, som omfattar Skåne och Blekinge, finns 169 församlingar och mer än 500 kyrkor. Stiftskansliets uppgift är att stödja och stimulera församlingsverksamheten, samt förvalta stiftets jord, skog och fonder. Högsta beslutande organ är stiftsfullmäktige. Stiftsstyrelsen och egendomsnämnden är de verkställande organen. Genom domkapitlet prövas om beslut är fattade enligt kyrkoordningen.

Barn och unga har en särställning i kristen tro. Det är därför viktigt att deras tankar tas på allvar. Barn och unga ska och vill vara med och bestämma i vår kyrka. Inom Svenska Kyrkans Unga i Lunds stift finns plats för detta.
Stiftskonsulent Henrik Feldt