Biskop Johans första visitation sker i Landskrona, Svalöv och Kävlinge

Den 20-24 oktober besöker biskop Johan Tyrberg församlingarna i Rönnebergs kontrakt, som omfattas av Landskrona, Kävlinge och Svalövs kommuner. Detta är biskop Johans första visitation.

En av biskopens uppgifter är att visitera stiftets församlingar. Under visitationen får biskopen möta församlingsbor, förtroendevalda och personal för att samtala om glädjeämnen och utmaningar.

Visitationen har temat ”Nu gör jag något nytt. Det spirar redan, märker ni det inte” (Jesaja 43:19). Temat ska inspirera till att hitta och lyfta lovande nysatsningar och hoppingivande initiativ i kyrka och samhälle.

– I mitt uppdrag som biskop ingår det att lyssna, ge råd och uppmuntra. Jag hoppas få möta inspirerande exempel på hur svårigheter vänts till sin motsats genom arbete och framtidstro. I den avslutande gudstjänstens predikan ska jag sammanfatta mina upplevelser och tankar från visitationen, säger biskop Johan.

Program för visitationen bifogas.
Utöver offentliga program hälsas media även välkomna att närvara vid:
Kommunhusbesöket i Svalöv, torsdag 22 oktober 09-10.30,
med kommunstyrelsens ordförande Olof Röstin.
Kommunhusbesöket i Landskrona, fredag 23 oktober 09-10.30,
med kommunstyrelsens ordförande Torkild Strandberg.

Möjlighet till längre samtal med biskop Johan erbjuds i samband med
afterwork på Speakers Corner i Landskrona, fredag 23 oktober från klockan 17.

Anmälan görs till pressekreterare Camilla Lindskog, se kontaktuppgifter nedan.

Pressbilder på biskop Johan finns att ladda ner på Lunds stifts webbplats:

Följ även visitationen på biskop Johans Twitter, på Lunds stifts Facebooksida samt via #detspirar.

För mer information:
Camilla Lindskog, pressekreterare Lunds stift
camilla.lindskog@svenskakyrkan.se

Lunds stift är ett av Svenska kyrkans tretton stift. Biskop sedan 2014 är Johan Tyrberg. I stiftet, som omfattar Skåne och Blekinge, finns 169 församlingar och mer än 500 kyrkor. Stiftskansliets uppgift är att stödja och stimulera församlingsverksamheten, samt förvalta stiftets jord, skog och fonder. Högsta beslutande organ är stiftsfullmäktige. Stiftsstyrelsen och egendomsnämnden är de verkställande organen. Genom domkapitlet prövas om beslut är fattade enligt kyrkoordningen.

I mitt uppdrag som biskop ingår det att lyssna, ge råd och uppmuntra. Jag hoppas få möta inspirerande exempel på hur svårigheter vänts till sin motsats genom arbete och framtidstro. I den avslutande gudstjänstens predikan ska jag sammanfatta mina upplevelser och tankar från visitationen.
Biskop Johan Tyrberg