Biskopen twittrar från visitation

I samband med biskopsvisitationen i Båstads och Ängelholms kommuner nästa vecka twittrar biskop Antje Jackelén för första gången.
- Jag har bloggat vid några visitationer tidigare men nu är det dags att prova twitter. Det är ett färgstarkt visitationsprogram med besök på olika håll i samhället och näringslivet så det kommer att finnas mycket att twittra om, säger biskopen som inleder visitationen på onsdag den 12 oktober.

Vsitationen pågår i fyra dagar, 12-15 oktober. Biskop Antje kommer bland annat att besöka Peabskolan, Sommarsol i Vejbystrand, Bjäre Hembygd AB och Hälsomässan i Ängelholm. Dessutom ska hon att träffa representanter från Båstads och Ängelholms kommuner.

Temat för visitationen är Allt har sin tid och det finns flera programpunkter och gudstjänster där allmänheten ges tillfälle att träffa biskopen.
- Gudstid, arbetstid, fritid, egentid...det finns olika sätt att dela upp vår tillvaro. Ibland jagar vi ”kvalitetstid”, andra gånger kan vi inte få tiden att gå fort nog. Vår inställning till tiden påverkar vår livskvalitet. Jag vill hälsa alla hjärtligt välkomna att delta i samtalen kring Svenska kyrkan och tidens betydelse för oss människor, säger biskop Antje Jackelén.

Allmänheten har möjlighet att träffa biskopen vid bland annat följande tillfällen:
Onsdagen den 12 oktober kl. 17.30 inleds visitationen med en mässa i Västra Karups kyrka.

Fredagen den 14 oktober kl. 17.00 ges tillfälle att möta biskopen på after work på restaurang Sand, Hotell Skansen, i Båstad.

Lördagen den 15 oktober kl. 13.30 finns biskop Antje på Hälsomässan på biblioteket i Ängelholm. På temat Existentiell hälsa samtalar hon med Pia Margareta Nelson, verksamhetschef vid S:t Lukas psykoterapimottagning i Ängelholm.
Visitationen avslutas samma dag med en Lovsångsmässa kl. 15.30 i Ängelholms kyrka.

Fler programpunkter under visitationen är öppna för allmänheten, komplett program finns bifogat (se längst ner).
Media hälsas välkomna att närvara vid alla besök under visitationen!

Följ biskop Antje på twitter. Länk finns också på Lunds stifts webbplats.

Fakta om visitation
Visitation innebär att biskopen besöker församlingar eller pastorat för att lyssna och ge råd och inspiration, samt utöva tillsyn. Detta ingår i biskopens uppdrag och ledarskap.

Magnus Holst, projektledare för visitationen, telefon 046-15 55 49, 0708-22 16 97

Dan
iel Bramsell

Lunds stift är ett av Svenska kyrkans tretton stift. Biskop sedan 2007 är Antje Jackelén. I stiftet, som omfattar Skåne och Blekinge, finns 189 församlingar och mer än 500 kyrkor. Stiftskansliets uppgift är att stödja och stimulera församlingsverksamheten, samt förvalta prästlönetillgångarnas jord, skog och fonder. Högsta beslutande organ är stiftsfullmäktige, medan stiftsstyrelsen är det verkställande organet. Genom domkapitlet prövas bland annat om beslut är fattade enligt kyrkoordningen.