Biskopsvisit kring kommunikation

Den 13 oktober inleder biskop Antje Jackelén sin visitation i Västra Göinge kontrakt som omfattar Hässleholms kommun. Förutom möten i kyrkor och församlingshem ska biskopen bland annat besöka Finja betong, Farstorps föreningar, Hässleholms transporthistoriska museum samt ett jaktlag i Vankiva.

Visitationen, som pågår i fyra dagar, innehåller flera programpunkter och gudstjänster där allmänheten ges tillfälle att träffa biskopen. Temat för visitationen är Kommunikation – Våga välja väg.
- Västra Göinge kontrakt präglas sedan 150 år av järnvägen och goda kommunikationer. Kommunikation leder till vägval. Svenska kyrkan, en trosgemenskap med nästan sju miljoner medlemmar, är beroende av att människor kommunicerar med varandra. I centrum av denna kommunikation finns Ordet som blev människa, Jesus Kristus. Han utmanar ständigt våra vägval, säger biskop Antje Jackelén.

Allmänheten har möjlighet att träffa biskopen vid bland annat följande tillfällen:
Onsdagen den 13 oktober kl. 18.00 inleds visitationen med en Skymningsmässa i Vinslövs kyrka.

Fredagen den 15 oktober kl. 17.00 ges tillfälle att möta biskopen på After work på Harrys pub i Hässleholm.

Lördagen den 16 oktober kl. 14.00 bjuder biskop Antje in till ett öppet panelsamtal om sociala medier, rubriken är Kommunikation bortom tid och rum. Medverkar gör Johan Hammarqvist – politisk chefredaktör på Norra Skåne, Wilma Andersson – elev i årskurs 9, Västerskolan, och Urban Widmark – kommunalråd. Samtalet äger rum i Hässleholms kulturhus. Visitationen avslutas samma dag med en Lovsångsmässa kl. 16.00 i Hässleholms kyrka.

- Jag vill hälsa församlingarnas medlemmar hjärtligt välkomna att delta i samtalen kring Svenska kyrkan, kommunikation och vägval. Kärnan i kyrkans verksamhet är medlemmarna, jag ser fram emot många givande möten, säger biskop Antje Jackelén.

Fler programpunkter under visitationen är öppna för allmänheten, komplett program finns bifogat.
Media hälsas välkomna att närvara, flera pressträffar arrangeras!

Fakta om visitation
Visitation innebär att biskopen besöker församlingar eller pastorat för att lyssna och ge råd och inspiration, samt utöva tillsyn. Detta ingår i biskopens uppdrag och ledarskap.

Peter Lindberg, projektledare för visitationen, telefon 046-15 55 35, 0709-61 89 67

Lunds stift är ett av Svenska kyrkans tretton stift. Biskop sedan 2007 är Antje Jackelén. I stiftet, som omfattar Skåne och Blekinge, finns 189 församlingar och mer än 500 kyrkor. Stiftskansliets uppgift är att stödja och stimulera församlingsverksamheten, samt förvalta prästlönetillgångarnas jord, skog och fonder. Högsta beslutande organ är stiftsfullmäktige, medan stiftsstyrelsen är det verkställande organet. Genom domkapitlet prövas bland annat om beslut är fattade enligt kyrkoordningen.