Biskopsvisit kring människovärde

Den 21 april inleder biskop Antje Jackelén sin visitation i Luggude kontrakt som omfattar Höganäs och Bjuvs kommuner samt Allerums och Kropps pastorat i Helsingborgs kommun. Förutom möten i kyrkor och församlingshem ska biskopen bland annat besöka Höganäs AB, hockeylaget Jonstorps Tigers, Kullabygdens keramik samt Söderåsens Biogasanläggning.

Visitationen, som pågår i fyra dagar, innehåller flera programpunkter och gudstjänster där allmänheten ges tillfälle att träffa biskopen. Temat för visitationen är Skatt i lerkärl med fokus på människovärde. - Lera är en skatt som har stor betydelse för flera av samhällena i regionen. Samtidigt är vi genom Bibelns och gudstjänstens språk väl förtrogna med bilden av skatten i bräckliga lerkärl. Temat knyter an både till bygdens speciella prägel och till frågor om människovärde, säger biskop Antje Jackelén. Allmänheten har möjlighet att träffa biskopen vid bland annat följande tillfällen: Torsdagen den 22 april kl. 19.00 medverkar biskop Antje i ett öppet panelsamtal tillsammans med bland andra hockeylaget Jonstorps Tigers och klubbdirektören i Helsingborgs IF, Paul Myllenberg. Kyrkan och idrotten ska samtala om värderingar, människosyn och ansvar. Evenemanget äger rum i Jonstorps ishall och rubriken är Vinst till varje pris? Fredagen den 23 april kl. 17.30 ges tillfälle att möta biskopen på After Work på Vikens hamnkrog. Lördagen den 24 april kl. 12.00 möter biskop Antje seriefiguren Bamse på Väla köpcentrum. Tillsammans med Bamseförlagets VD, Ola Andréasson, ska de ha ett öppet samtal om alla människors lika värde. Visitationen avslutas samma dag med en Lovsångsmässa kl. 16.00 i Himmelsfärdskyrkan i Höganäs. - Jag vill hälsa församlingarnas samtliga medlemmar hjärtligt välkomna att delta i samtalen kring Svenska kyrkan och begreppet människovärde. Kärnan i kyrkans verksamhet är medlemmarna, jag ser fram emot många givande möten, säger biskop Antje Jackelén. Fler programpunkter under visitationen är öppna för allmänheten, komplett program finns bifogat. Media hälsas välkomna att närvara, flera pressträffar arrangeras! Fakta om visitation Visitation innebär att biskopen besöker församlingar eller pastorat för att lyssna och ge råd och inspiration, samt utöva tillsyn. Detta ingår i biskopens uppdrag och ledarskap.