Domkapitlet obehörigförklarar präst

Domkapitlet i Lunds stift har på sitt sammanträde idag beslutat att förklara en kyrkoherde obehörig att utöva kyrkans vigningstjänst vilket betyder att han inte längre får tjänstgöra som präst.

Kyrkoherden anmäldes i september för att ha varit alkoholpåverkad vid en begravningsgudstjänst. I anmälan, som är gjord av anhöriga till den avlidne, yrkas det också på ett skadestånd om 300 000 kronor. Domkapitlets beslut: ”Domkapitlet förklarar enligt 31 kap. 12 §, andra stycket, andra meningen, (prästen ifråga) obehörig att utöva kyrkans vigningstjänst.” Kyrkoherden är sedan hösten 2007 satt under en treårig prövotid av domkapitlet. Detta sedan han varit berusad i tjänsten vid flera tillfällen. Angående yrkandet på skadestånd: Domkapitlet utövar tillsyn över präster inom stiftet men saknar befogenhet att behandla anspråk på skadestånd på grund av fel eller försummelse vid utövandet av vigningstjänsten. Av denna anledning kan domkapitlet inte göra annat än att avvisa yrkandet på skadestånd. Beslutet i sin helhet fås genom att kontakta assistent Maarit Traneflykt, telefon 046-15 55 32. Fakta domkapitlet Domkapitlet är ett tillsynsorgan för präster och diakoner, men också en inomkyrklig domstol med sju ledamöter. Här prövas om beslut är fattade enligt kyrkoordningen. Biskopen är ordförande och domprosten vice ordförande. En präst eller diakon väljs av präster och diakoner i stiftet. Övriga fyra ledamöter väljs av stiftsfullmäktige, en av dem måste vara domare.