Domkapitlet obehörigförklarar präst

Domkapitlet i Lunds stift har beslutat att förklara en kyrkoherde obehörig att utöva kyrkans vigningstjänst vilket betyder att han inte längre får tjänstgöra som präst. Beslutet, som blir offentligt idag, togs på domkapitlets sammanträde den 31 mars.

Kyrkoherden anmäldes i februari för att ha haft en utomäktenskaplig, sexuell, relation under sju månader. Sedan relationen tog slut har prästen skickat ett stort antal SMS till anmälaren trots att hon inte ville ha sådan kontakt. Domkapitlets beslut: ”Domkapitlet förklarar enligt 31 kap. 12 §, första och fjärde punkterna, (prästen ifråga) obehörig att utöva kyrkans vigningstjänst.” Genom sitt beteende har prästen brutit de löften han givit vid vigningen, och han anses också genom sitt levnadssätt i avsevärd mån ha skadat det anseende en präst bör ha. Domkapitlets beslut gäller omedelbart. Kyrkoherden kan överklaga till Svenska kyrkans överklagandenämnd. Beslutet i sin helhet fås genom att kontakta informatör Maria Lundström, telefon 046-15 55 21. Fakta domkapitlet Domkapitlet är ett tillsynsorgan för präster och diakoner, men också en inomkyrklig domstol med sju ledamöter. Här prövas om beslut är fattade enligt kyrkoordningen. Biskopen är ordförande och domprosten vice ordförande. En präst eller diakon väljs av präster och diakoner i stiftet. Övriga fyra ledamöter väljs av stiftsfullmäktige, en av dem måste vara domare.