Domkyrkoforum nominerat till Sveriges finaste arkitekturpris

Juryn för Kasper Salin-priset, Sveriges mest förnäma arkitekturpris, har nominerat Domkyrkoforum i Lund inför årets prisutdelning den 16 november.
– Vi är naturligtvis mycket glada och stolta över denna nominering. Det här betyder mycket både för arkitekten och Domkyrkan, stiftet och församlingen, säger Lunds stifts biskop Antje Jackelén.

Sveriges Arkitekter utdelar årligen Kasper Salin-priset till ett svenskt byggnadsverk eller grupp av byggnader av hög arkitektonisk klass. Det anses vara Sveriges finaste arkitekturpris. Priset instiftades 1962 på grundval av en vilande donation av Stockholms tidigare stadsarkitekt Kasper Salin.

– Som beställare har vi valt att låta Domkyrkoforum helt formas efter arkitekten Carmen Izquierdos vision. I alla frågor under byggprocessen har beställaren och arkitekten haft ett mycket förtroendefullt samarbete, säger Christer Larsson, ordförande i Domkyrkorådets ekonomi- och fastighetsutskott.
– Carmen har med stor respekt för Domkyrkan skapat en byggnad med egen identitet som står i samklang med Domkyrkan och Domkyrkoplatsen.
Domkyrkoplatsen har utformats av landskapsarkitekt Charlotte Lund i samarbete med Carmen Iqzuierdo.

Domkyrkoforum är nominerat till Kasper Salin-priset tillsammans med Naturum Tåkern och Årsta Kyrka.
Priset utdelas till byggnadsverket och består av en bronsrelief, utformad av arkitekt SAR/MSA Bengt Lindroos, som fästs på byggnaden. Vem som får priset tillkännages på Arkitekturgalan i Stockholm den 16 november.

Fakta om Domkyrkoforum
Domkyrkoforum är ett besökscentrum till Lunds domkyrka som är ett av Sveriges främsta besöksmål med 700 000 besökare per år. I Domkyrkoforum kan besökaren se film, söka information, mötas för samtal, shoppa i bokhandeln eller bara slå sig ned för en kopp kaffe. Byggnaden är det första i sitt slag i Sverige. Inspiration har hämtats från flera engelska katedraler. Domkyrkoforum invigdes den 26 november 2011.

För mer information
Christer Larsson, ordförande i Domkyrkorådets ekonomi- och fastighetsutskott, telefon 070-515 91 21

Svenska kyrkan
Domkyrkorådet i Lund

Lunds domkyrka är en egen juridisk person vars egendom förvaltas av ett eget organ, Domkyrkorådet i Lund. Biskopen är självskriven ordförande och domprosten vice ordförande.

Citat

Det här betyder mycket både för arkitekten och Domkyrkan, stiftet och församlingen.
Biskop Antje Jackelén