Jan Eliasson möter världen i Lund

Jan Eliasson, diplomat och politiker, och Isabella Lövin, journalist och författare – det är två av föreläsarna när Svenska kyrkan bjuder in världen till Lund nu på lördag den 17 oktober. Över 300 personer från jordens alla hörn samlas till internationellt stiftsmöte.

Jan Eliasson ska prata om vårt gemensamma ansvar för fred och rättvisa, och Isabella Lövin föreläser utifrån sin bok ”Tyst hav – om konsten att missköta en gemensamt ägd naturresurs”. Andra medverkande är till exempel biskop Antje Jackelén och förre ärkebiskopen KG Hammar. Internationella stiftsmötet kommer att lyfta fram frågor som situationen i Sudan, pilgrimsvandring, heliga danser, FN:s klimatmöte i Köpenhamn och rättvis handel. Pubkväll med afrikansk dans och irländsk folkmusik avslutar dagen. Komplett program för internationella stiftsmötet finns på Lunds stifts webbplats: http://www.svenskakyrkan.se/default.aspx?di=253298 - Den här dagen visar att kyrkans gemenskap är världsvid, och i en värld som blir allt mer globaliserad är det viktigt att kyrkorna samverkar med varandra. Det finns också ett stort engagemang kring Svenska kyrkans solidaritets- och missionsarbete, säger Kristina Lindström, stiftsadjunkt och ansvarig för internationella stiftsmötet. Media hälsas välkomna till internationella stiftsmötet i Lund på lördag! Temat för internationella stiftsmötet är ”Lägg i varandras händer fred”. Den som är intresserad kan gå på eftermiddagens föredrag med Jan Eliasson och Isabella Lövin för en kostnad av 100 kronor inklusive fika. Ingen föranmälan behövs.