Kyrkan vill möta ungas utsatthet

Unga människor får det allt tuffare i Sverige idag, både utifrån sociala och ekonomiska aspekter. Ungdomsdiakoni är ett växande begrepp inom Svenska kyrkan. Därför samlas över 350 personer från församlingarna i Skåne och Blekinge i Lund på tisdag för att diskutera hur kyrkan ska möta unga människors nya behov.

- I Sverige bor cirka 1,5 miljoner ungdomar i åldern 13-25 år. I Ungdomsstyrelsens senaste rapport från 2008, framgår att allt fler unga försöker ta sitt liv och att användningen av receptbelagda antidepressiva läkemedel ökar. Enligt Kronofogden ökar också andelen ungdomar som får betalningsanmärkningar. Hur kan vi som kyrka plantera kärlek, hopp och tro hos unga och vara närvarande i deras liv i skolan, på nätet och på stan? Detta är stora och viktiga frågor, säger Henrik Feldt, stiftskonsulent på Lunds stiftskansli. Dagen om ungdomsdiakoni går under namnet "Hjälp, jag sprängs" och äger rum i Stadshallen i Lund nu på tisdag den 17 november kl. 9.00-16.00. Medverkar gör föredragshållare från både kyrka och samhälle, bland annat företrädare för Ungdomsstyrelsen, Kronofogden, Individuell Människohjälp och företaget Futurewise. Arrangör är Lunds stift. Media hälsas välkomna till dagen om ungdomsdiakoni i Stadshallen i Lund på tisdag! Komplett program finns på Lunds stifts webbplats: http://www.svenskakyrkan.se/default.aspx?di=259153