Kyrkor och projekt delar på sex miljoner

Idag har stiftsstyrelsen beslutat hur kyrkobyggnadsbidraget för 2013 ska fördelas. Sammanlagt handlar det om 5,9 miljoner kronor. Trolle Ljungby kyrka utanför Kristianstad får mest, 1,6 miljoner till rekonstruktion av sin Cahman-Blomqvist-orgel.

För en månad sedan beslutade stiftsstyrelsen om den kyrkoantikvariska ersättningen som är statliga pengar, en ersättning för att kyrkornas kulturhistoriska värden ska upprätthållas och bevaras. På dagens sammanträde gällde det alltså kyrkobyggnadsbidraget för 2013. Det är ett inomkyrkligt bidrag för bland annat förändringsarbeten i kyrkorummet, men det kan också användas till reparationer och underhåll av kyrkor.

Totalt får fem kyrkor, ett kapell samt ett projekt dela på de nästan sex miljoner kronorna.
Bifogat finns en komplett förteckning över vilka kyrkor som har beviljats kyrkobyggnadsbidrag för 2013 (se längst ner).

– I år ges pengar även till projekt som gagnar hela stiftet, nämligen renoveringen av kapellet på stiftsgården Åkersberg i Höör samt till akuta och oförutsedda behov som dyker upp i samband med pågående projekt under 2013, säger stiftsantikvarie Heikki Ranta.

Heikki Ranta, stiftsantikvarie, telefon 046-15 55 06, 0708-89 89 17

Lunds stift är ett av Svenska kyrkans tretton stift. Biskop sedan 2007 är Antje Jackelén. I stiftet, som omfattar Skåne och Blekinge, finns 185 församlingar och mer än 500 kyrkor. Stiftskansliets uppgift är att stödja och stimulera församlingsverksamheten, samt förvalta prästlönetillgångarnas jord, skog och fonder. Högsta beslutande organ är stiftsfullmäktige, medan stiftsstyrelsen är det verkställande organet. Genom domkapitlet prövas bland annat om beslut är fattade enligt kyrkoordningen.

I år ges pengar även till projekt som gagnar hela stiftet.
Heikki Ranta, stiftsantikvarie