Ljusträd i Malmö och Helsingborg

Inför allhelgonahelgen placerar Svenska kyrkan ut 15 träd med ljus som man kan tända via mobilen eller webben. Ett av träden står på Gustav Adolfs torg i Malmö och ett annat på Knutpunkten i Helsingborg.

Mellan den 28 oktober och den 4 november är det möjligt att tända ett virtuellt ljus som samtidigt tänds i ett träd. Genom webbkameror får man se sitt ljus tändas i realtid.

– I dag är vi så spridda runt om i världen och dessutom tillbringar vi en stor del av våra liv på webben, så det är fint att möjligheten finns att tända ljus också där. Vi ser i kyrkan att det är viktigt för många att tända ljus året om, men vid allhelgonahelgen tänker vi extra mycket på våra nära och kära, menar Magnus Salomonsson, präst i Helsingborg.

Varje ljusträd är utrustat med en högtalare som på låg volym spelar upp två röster som berättar om sorg ur sina perspektiv. Rösterna tillhör bloggaren och författaren Clara Henry och artisten Albin Johnsén. Kampanjen vill bidra till att ge utrymme och skapa förutsättningar för samtal kring sorg och hopp och Svenska kyrkans arbete kring detta.

– Jag går till källorna, till Bibeln och Johannesevangeliets första kapitel: ”Och ljuset lyser i mörkret, och mörkret har inte övervunnit det”, säger Malmös kyrkoherde Anders Ekhem.

Ljuständningssidan:
www.svenskakyrkan.se/mittljus/tandettljus

Pressbilder:
Bilder på ljusträdet i Malmö finns på Lunds stifts webbplats https://svenskakyrkan.se/lundsstift/pressmeddelande.
Bilderna är fria för användning, ange fotograf Kristina Strand Larsson.

Bakgrund:
Varje år besöker mer än hälften av svenskarna en anhörigs grav för att tända ljus i samband med Alla helgons dag. Samtidigt uppger 70 procent att de undvikit att tala om sin sorg med andra, och hela 60 procent känner sig obekväma med att bemöta andra som sörjer. Det visar en ny undersökning* som Svenska kyrkan låtit göra.
* Undersökningen genomfördes av företaget Snabba Svar på uppdrag av Svenska kyrkan under vecka 43, 2015. Totalt deltog 1034 personer. Dessa utgjorde ett representativt urval av den svenska befolkningen vad gäller kön, ålder och region.

Sociala medier:
Fyra präster svarar på frågor om liv och död, sorg och hopp på Svenska kyrkans Facebooksida den 30 oktober klockan 18-22. I sociala medier används #mittljus.

Fördjupningssida om sorg:
På fördjupningssidan www.svenskakyrkan.se/mittljus hittar man bland annat tre kända röster (Björn Ranelid, Clara Henry och Albin Johnsén) om sorg, en Spotifylista med sånger och psalmer som kan ge tröst samt artiklar om till exempel vad sorg är och hur man pratar om död och sorg med barn (webbsidan aktiveras först på onsdag klockan 17).

För mer information om ljusträdet i Malmö:
Kristina Strand Larsson, kommunikatör
kristina.strand.larsson@svenskakyrkan.se

För mer information om ljusträdet i Helsingborg:
Björn Pernrup, präst
bjorn.pernrup@svenskakyrkan.se

För mer information:
Camilla Lindskog, pressekreterare Lunds stift
camilla.lindskog@svenskakyrkan.se

Lunds stift är ett av Svenska kyrkans tretton stift. Biskop sedan 2014 är Johan Tyrberg. I stiftet, som omfattar Skåne och Blekinge, finns 169 församlingar och mer än 500 kyrkor. Stiftskansliets uppgift är att stödja och stimulera församlingsverksamheten, samt förvalta stiftets jord, skog och fonder. Högsta beslutande organ är stiftsfullmäktige. Stiftsstyrelsen och egendomsnämnden är de verkställande organen. Genom domkapitlet prövas om beslut är fattade enligt kyrkoordningen.

I dag är vi så spridda runt om i världen och dessutom tillbringar vi en stor del av våra liv på webben, så det är fint att möjligheten finns att tända ljus också där. Vi ser i kyrkan att det är viktigt för många att tända ljus året om, men vid allhelgonahelgen tänker vi extra mycket på våra nära och kära.
Magnus Salomonsson, präst i Helsingborg
Jag går till källorna, till Bibeln och Johannesevangeliets första kapitel: ”Och ljuset lyser i mörkret, och mörkret har inte övervunnit det”.
Kyrkoherde Anders Ekhem