Lunds stift ger en miljon kronor till akut nödställda

I dag beslutade stiftsstyrelsen att lämna ett bidrag på en miljon kronor till fyra kyrkliga aktörer för deras arbete bland akut nödställda i Skåne och i Blekinge.

Vid stiftsfullmäktiges novembersammanträde enades samtliga ledamöter om att uppdra åt stiftsstyrelsen att skänka en miljon kronor ur Lunds stifts budget 2014 till arbetet med att möta den akuta nöden bland de som lever på våra gator. I dag beslutade därför stiftstyrelsen att fyra kyrkliga aktörer som tillsammans bedriver verksamhet som har stor effekt för många akut nödsatta får en miljon kronor.

– Det är inte acceptabelt att människor fryser ihjäl! Bidraget från stiftsstyrelsen ska användas till den akuta situationen i vinter. De långsiktiga insatserna ska vi arbeta vidare med, säger biskop Johan Tyrberg.

De som delar på miljonen är Stadsmissionen Skåne (500 000 kronor), Lunds pastorat (250 000 kronor), Helsingborgs pastorat (150 000 kronor) och Karlskrona-Aspö pastorat (100 000 kronor).

För mer information:
Johan Tyrberg, biskop
046-15 55 01,
johan.tyrberg@svenskakyrkan.se

Stefan Andersson, kanslichef
046-15 55 04,
stefan.andersson@svenskakyrkan.se

För mer information:
Camilla Lindskog, pressekreterare Lunds stift
camilla.lindskog@svenskakyrkan.se

Lunds stift är ett av Svenska kyrkans tretton stift. Biskop är Johan Tyrberg. I stiftet, som omfattar Skåne och Blekinge, finns 169 församlingar och mer än 500 kyrkor. Stiftskansliets uppgift är att stödja och stimulera församlingsverksamheten, samt förvalta stiftets jord, skog och fonder. Högsta beslutande organ är stiftsfullmäktige, medan stiftsstyrelsen är det verkställande organet. Genom domkapitlet prövas om beslut är fattade enligt kyrkoordningen.

– Det är inte acceptabelt att människor fryser ihjäl! Bidraget från stiftsstyrelsen ska användas till den akuta situationen i vinter. De långsiktiga insatserna ska vi arbeta vidare med.
Biskop Johan