Lunds stift röstar i ärkebiskopsvalet

Sommaren 2014 går Svenska kyrkans ärkebiskop Anders Wejryd i pension men redan i höst väljs en ny ärkebiskop. En av kandidaterna är Lunds stifts biskop, Antje Jackelén. På tisdag, den 15 oktober, är det ärkebiskopsval och röstberättigade i Lunds stift är stiftsstyrelsen och domkapitlet, sammanlagt 19 personer.

Media bjuds in till Domkyrkoforum där valresultatet för hela landet presenteras i biskop Antjes närvaro.
Tid: Tisdag den 15 oktober kl. 14.00 då totalresultatet beräknas vara klart
Plats: Domkyrkoforum, hörsalen

Anmäl intresse till pressekreterare Daniel Bramsell,
daniel.bramsell@svenskakyrkan.se, senast måndag den 14 oktober kl. 15.00. Meddela namn, arbetsplats, e-postadress samt mobiltelefonnummer.

Biskop Antje är en av fem kandidater. De övriga som röstades fram i nomineringsvalet den 5 september är (i bokstavsordning): Johan Dalman – domprost i Strängnäs, Per Eckerdal – biskop i Göteborgs stift, Cristina Grenholm – kyrkosekreterare på kyrkokansliet i Uppsala, samt Ragnar Persenius – biskop i Uppsala stift.

Johan Dalman, Per Eckerdal, Cristina Grenholm, Antje Jackelén och Ragnar Persenius. Foto: Miriam Arrebäck och Magnus Aronson.

Om någon av kandidaterna får mer än 50 procent av rösterna är valet avgjort och Svenska kyrkan har en ny ärkebiskop. I annat fall blir det en andra valomgång den 29 oktober med de två kandidater som fått flest röster.

Röstberättigade
Ärkebiskopen väljs av ledamöterna i kyrkostyrelsen (nationell nivå) och av samtliga stifts domkapitel och stiftsstyrelser. Eftersom ärkebiskopen också är biskop i Uppsala stift röstar även diakoner, präster och elektorer i Uppsala stift. För att Uppsala stift inte ensamt ska kunna avgöra valet delas dessa röster med 10.
De röstberättigade avger personligen sina röster i respektive stift och efter sammanräkningen rapporteras resultatet in till Uppsala som sammanställer valresultatet.

Ärkebiskopsvalets webbplats
Mer information finns på ärkebiskopsvalets webbplats, www.svenskakyrkan.se/arkebiskopsvalet

www.facebook.com/lundsstiftsvenskakyrkan

Lunds stift är ett av Svenska kyrkans tretton stift. Biskop sedan 2007 är Antje Jackelén. I stiftet, som omfattar Skåne och Blekinge, finns 185 församlingar och mer än 500 kyrkor. Stiftskansliets uppgift är att stödja och stimulera församlingsverksamheten, samt förvalta prästlönetillgångarnas jord, skog och fonder. Högsta beslutande organ är stiftsfullmäktige, medan stiftsstyrelsen är det verkställande organet. Genom domkapitlet prövas bland annat om beslut är fattade enligt kyrkoordningen.