Nu invigs Domkyrkoforum

Första spadtaget togs i juli 2010. Nu står Domkyrkoforum färdigt strax söder om Lunds domkyrka. På lördag, den 26 november, invigs huset av bland andra biskop Antje Jackelén och landshövding Göran Tunhammar. Alla är välkomna!

Invigningen av Domkyrkoforum nu på lördag startar i Domkyrkan kl. 10.00. Programmet består av musik och dans varvat med korta tal av biskop Antje Jackelén, landshövding Göran Tunhammar, kommunfullmäktiges ordförande Annika Annerby Jansson och universitetets rektor Per Eriksson. Medverkar gör även biskop emerita Christina Odenberg. Programmet i Domkyrkan varar i cirka en timme och är öppet för allmänheten, därefter är Domkyrkoforum öppet hela dagen så att alla som vill kan bekanta sig med den nya byggnaden.
Vi ser fram emot en festlig dag. De fyra talarna i Domkyrkan representerar olika delar av samhället. Deras medverkan visar hur det nya huset är en angelägenhet för alla medborgare. Med musik, dans och bön vill vi fira och tacka för huset och platsen, säger domkyrkokaplan Lena Sjöstrand som samordnar invigningen.

Domkyrkan i Lund är Sveriges mest besökta kyrka med cirka 700 000 besökare per år. Domkyrkoforum, som är tänkt att fungera som en mötesplats som fördjupar besöket i Domkyrkan, är den första byggnaden av sitt slag i Sverige. Inspiration är hämtad från England där flera av de mest kända katedralerna har olika former av besökscenter i direkt anslutning till själva kyrkobyggnaden. I Domkyrkoforum i Lund kommer man att kunna se på film, ta en kopp kaffe, söka information eller bara samtala med en representant från kyrkan. Bokhandeln Arken, som har gemensam entré med Domkyrkoforum, erbjuder ett brett sortiment av litteratur och föremål med koppling till Domkyrkan och kristen tro.

Media hälsas välkomna till invigningen på lördag kl. 10.00!
Besök, antingen före eller efter invigningen, bokas in vid förfrågan.

Lena Sjöstrand, domkyrkokaplan, 046-35 88 81 (kopplad till mobil)
Rickard Bonnevier, informatör, 046-35 87 41 (kopplad till mobil)

Svenska kyrkan
Domkyrkorådet i Lund

Lunds domkyrka är en egen juridisk person vars egendom förvaltas av ett eget organ, Domkyrkorådet i Lund. Biskopen är självskriven ordförande och domprosten vice ordförande.