Ny domprost i Lund utsedd

Kerstin Hesslefors Persson blir ny domprost i Lund från den 1 januari 2014. Det beslutade tillsättningsnämnden nu på eftermiddagen.
– Jag är glad över att bli domprost i Lund och få ge mina bidrag tillsammans med många kompetenta människor. I fokus för mig är möten med människor och kyrkans liv, säger Kerstin Hesslefors Persson som idag är kyrkoherde i Lunds Allhelgonaförsamling.

Kerstin Hesslefors Persson, född 1960, blir den första kvinnan som blir domprost i Lund. Hon prästvigdes 1985 och började som pastorsadjunkt, och sedermera komminister, i Trelleborgs församling. Därefter har Kerstin bland annat varit stiftsadjunkt för ledarskapsutveckling samt projektledare för gudstjänstutveckling i Göteborgs stift. Hon har även erfarenhet av förtroendeuppdrag, bland annat i kyrkomötet. 2008 kom hon till Lunds Allhelgonaförsamling.

Kerstin Hesslefors Persson är även författare och har bland annat skrivit Samarbete – Om kommunikation, ledarskap och konflikthantering (Verbum 2003), När sorgen värker (Argument 2012) och bönböcker för barn.

Tillsättningsnämnden består av representanter från både Lunds stift och Lunds kyrkliga samfällighet.
– Det var ett enhälligt beslut och det känns bra. Kerstin har gjort ett framgångsrikt arbete i Allhelgonaförsamlingen och visat prov på gott ledarskap. Hon har de egenskaper som krävs för en domprost och kyrkoherde i Lunds pastorat, säger Walter Übelacker, ordförande i samfällighetens kyrkonämnd och medlem av tillsättningsnämnden.

Domprosten leder verksamheten i Lunds pastorat som bildas den 1 januari 2014. Pastoratet omfattar sju församlingar som finns i Lunds stad och landsbygden direkt norr om staden. Domprosten är också vice ordförande i Domkyrkorådet och har uppdrag på stiftsnivå som vice ordförande i domkapitlet och biskopens ersättare i stiftsstyrelsen.

Foto på Kerstin Hesslefors Persson finns bifogat (se längst ner). Ange fotograf Mattias Nilsson.

Fakta om tillsättningen
Enligt kyrkoordningen ska en befattning som domprost tillsättas av en tillsättningsnämnd. I denna ingår tre ledamöter från stiftsstyrelsen och tre ledamöter från kyrkonämnden i Lunds kyrkliga samfällighet. Biskop Antje Jackelén är ordförande.
Sammanlagt sökte åtta personer tjänsten som domprost i Lund.

Kerstin Hesslefors Persson, kyrkoherde i Lunds Allhelgonaförsamling, telefon 0768-99 40 46
Walter Übelacker, ordförande i kyrkonämnden, telefon 0702-14 74 90

www.facebook.com/lundsstiftsvenskakyrkan

Lunds stift är ett av Svenska kyrkans tretton stift. Biskop sedan 2007 är Antje Jackelén. I stiftet, som omfattar Skåne och Blekinge, finns 185 församlingar och mer än 500 kyrkor. Stiftskansliets uppgift är att stödja och stimulera församlingsverksamheten, samt förvalta prästlönetillgångarnas jord, skog och fonder. Högsta beslutande organ är stiftsfullmäktige, medan stiftsstyrelsen är det verkställande organet. Genom domkapitlet prövas bland annat om beslut är fattade enligt kyrkoordningen.

Kerstin Hesslefors Persson