Ny stiftsstyrelse i Lunds stift

Vid stiftsfullmäktiges sammanträde den 11 december valdes ledamöter och ersättare till stiftsstyrelsen, domkapitlet och egendomsnämnden för mandatperioden 2010-2013. Dessutom valdes ordförandeposter i stiftsfullmäktige.

Sven-Bertil Persson (C) omvaldes till ordförande i stiftsfullmäktige som är Lunds stifts högsta beslutande organ. Anne-Marie Hansson (S), tidigare andre vice ordförande, valdes vid sammanträdet till förste vice ordförande. Per Stenmarck (M) valdes till andre vice ordförande. Stiftsfullmäktige valde även ordinarie ledamöter och ersättare till stiftsstyrelsen som är stiftets förvaltande och verkställande organ. Bland de ordinarie ledamöterna är, förutom biskopen som är ordförande, sex förtroendevalda män och sex förtroendevalda kvinnor – en skillnad mot förra valet då sju ledamöter var män och fem kvinnor. Två av de ordinarie ledamöterna är helt nya, Elisabeth Sandberg Kullenberg (M) och Holger Sverin (Kristdemokrater i Svenska kyrkan). Bland ersättarna återfinns åtta nya namn. Mats Hagelin (M) valdes till förste vice ordförande och Börje Henriksson (S) till andre vice ordförande. Ulla Malmgren (M) omvaldes till ordförandeposten i Egendomsnämnden som förvaltar prästlönetillgångarna – församlingarnas jord, skog och fonder. Jörn Jacobsson valdes till domarledamot i domkapitlet, som är tillsynsorgan för präster och diakoner. En komplett förteckning över ledamöterna och ersättarna i organen finns bifogad tillsammans med ett foto på stiftsfullmäktige för mandatperioden 2010-2013. Förteckningen finns även på Lunds stifts webbplats, www.svenskakyrkan.se/lundsstift.