Personrösterna påverkar kyrkomötet

Nu är personrösterna räknade i kyrkovalet till kyrkomötet. Därmed står det klart vilka ledamöter från Lunds stift som tar plats i Svenska kyrkans högsta beslutande organ kommande mandatperiod, 2010-2013. Fem av de 32 ledamöterna har blivit inkryssade.

En nyhet i årets kyrkoval var att väljarna fick personrösta på tre personer, i stället för bara en som tidigare. Inkryssade ledamöter Anna Ekström, Karlskrona, Folkpartister i Svenska kyrkan Berth Löndahl, Bunkeflostrand, Frimodig kyrka Jan Friheden, Sjöbo, Miljöpartister i Svenska kyrkan Sven Rosén, Malmö, SPI Seniorpartiet Agneta Hyllstam, Lund, Öppen kyrka – en kyrka för alla Många nya ledamöter Totalt sett är det 18 nya ledamöter från Lunds stift som tar plats i kyrkomötet. Namn, ort och nomineringsgrupp redovisas i bifogat dokument. Slutgiltigt valresultat Arbetarepartiet Socialdemokraterna 24,8 procent, 8 mandat (-1 mandat) Centerpartiet 13,1 procent, 4 mandat (-1 mandat) Folkpartister i Svenska kyrkan 4,4 procent, 1 mandat (-1 mandat) Frimodig kyrka 5,51 procent, 2 mandat (+1 mandat) Kristdemokrater i Svenska kyrkan 5,57 procent, 2 mandat (oförändrat) Miljöpartister i Svenska kyrkan 3 procent, 1 mandat (oförändrat) Moderata Samlingspartiet 20,62 procent, 7 mandat (oförändrat) Partipolitiskt obundna i Svenska kyrkan 10,47 procent, 3 mandat (-1 mandat) Skanör Falsterbo Kyrkans Väl 0,56 procent, 0 mandat (kandiderade ej) SPI Seniorpartiet 2,56 procent, 1 mandat (oförändrat) Sverigedemokraterna 5,32 procent, 2 mandat (oförändrat) Vänstern i Svenska kyrkan 0,89 procent, 0 mandat (oförändrat) Öppen kyrka – en kyrka för alla 3,17 procent, 1 mandat (oförändrat) Det är inga mandatförändringar jämfört med det preliminära valresultatet. 11,2 procent av de röstberättigade, drygt 90 000 personer, röstade i Lunds stift. Valresultat på webben Det slutgiltiga valresultatet med mandatfördelning och valda ledamöter hittar du på: http://kyrkoval.svenskakyrkan.se/valresultatslutgiltigt2009 Där finns även resultatet i valen till stift, samfälligheter och församlingar. Fakta om kyrkomötet Kyrkomötet är Svenska kyrkans högsta beslutande organ. 251 ledamöter väljs direkt vid kyrkovalet. Biskoparna är inte valbara, men de har förslags- och yttranderätt. Kyrkomötet har två sammanträden per år. De beslutar bland annat i frågor om kyrkoordningen, Svenska kyrkans eget regelverk. Kyrkomötets sammanträden är offentliga.