Strövelstorp, Simrishamn, Raus och Knislinge får bidrag till arbetet med flyktingar

Många av församlingarna i Lunds stift är engagerade i mottagandet av flyktingar och asylsökande. Kyrkostyrelsen har beslutat anslå 490 000 kronor till fyra av dessa församlingar.

Kyrkostyrelsen omdisponerade 10 miljoner kronor ur 2015 års budget som försam-lingarna haft möjlighet att söka bidrag från i två omgångar. Pengarna ska stärka församlingarnas arbete med flyktingar och asylsökande. I den andra omgången tilldelades fyra enheter i Lunds stift en sammanlagd summa på 490 000 kronor.

Strövelstorps församling får 200 000 kronor.
Pengarna ska gå till en projektanställd som ska samordna volontärer, ansvara för kontakten med de asylsökande, samt sköta administrativa uppgifter.

Knislinge pastorat får 150 000 kronor.
Bidraget ska användas till projektanställd som tillsammans med kommunala tjänstemän ska analysera möjligheterna för socialt företagande och kyrklig näringsverksamhet.

Simrishamns pastorat får 100 000 kronor.
Pastoratet får medel till resursförstärkande insatser gällande lokaler, transporter och inköp av förnödenheter till verksamheten i affären ”Klädberget”.

Raus församling får 40 000 kronor.
De tilldelade pengarna ska möjliggöra två utflykter för deltagarna i församlingens ”Måndagscafé” där deltagarna fikar, tränar svenska och knyter kontakter. Till caféet kommer både asylsökande och svenska medborgare.

Lunds stiftsstyrelse skjuter till extra pengar även till Broby, Trelleborg, Höganäs och Örkelljunga

Flertalet angelägna församlingssatsningar kommer inte att få del av kyrkostyrelsens satsning. För att stödja församlingar i Skåne och Blekinge i den akuta situationen beslutade Lunds stiftsstyrelse därför att de 672 000 kronor som återstår av medel till stiftsstyrelsens förfogande fördelas till de församlingar som rangordnats högst i stiftets beredning, men likväl inte beviljats en fullständig finansiering från kyrkostyrelsen.

Stiftsstyrelsen fördelar medel till stiftsstyrelsens förfogande för arbete med flyktingar och asylsökande enligt följande:
Strövelstorps församling, 150 000
Simrishamns pastorat, 100 000
Raus församling, 40 000
Broby-Emmislövs församling, 132 000
Trelleborgs församling, 100 000
Höganäs församling, 100 000
Örkelljunga pastorat, 50 000

Kyrkomötet har beslutat att avsätta ytterligare 75 miljoner kronor till arbetet med flyktingar och asylsökande under 2016.

För mer information:
Carita Ibarra Kristensen, stiftsdiakon
046-15 55 51, carita.ibarra@svenskakyrkan.se

För mer information:
Camilla Lindskog, pressekreterare Lunds stift
camilla.lindskog@svenskakyrkan.se

Lunds stift är ett av Svenska kyrkans tretton stift. Biskop sedan 2014 är Johan Tyrberg. I stiftet, som omfattar Skåne och Blekinge, finns 169 församlingar och mer än 500 kyrkor. Stiftskansliets uppgift är att stödja och stimulera församlingsverksamheten, samt förvalta stiftets jord, skog och fonder. Högsta beslutande organ är stiftsfullmäktige. Stiftsstyrelsen och egendomsnämnden är de verkställande organen. Genom domkapitlet prövas om beslut är fattade enligt kyrkoordningen.