Pressinbjudan: Ny enkät visar på bred riksdagsmajoritet bakom kraftfulla förslag för klimaträttvisa

Report this content

Riksdagens partier, inklusive flera allianspartier, är beredda att höja ambitionsnivån i Sveriges klimatarbete. Välkommen att ta del av presentationen av svaren på en ny enkät i riksdagshuset, torsdagen den 24 september.

Diakonia och Hela världen, Svenska kyrkans internationella arbete följer noga klimatförhandlingarna inför Köpenhamn. Den bild vi får av den svenska regeringens agerande är att Sverige som EU-ordförande har varit alltför försiktig. I den centrala frågan om nya mekanismer för att finansiera klimatarbetet i utvecklingsländer har Sverige inte tagit ställning. Därför är det glädjande och hoppfullt att riksdagspartierna nu ger sitt stöd till mer långtgående förslag än de som Sverige hittills drivit i de pågående klimatförhandlingarna. Torsdagen den 24 september presenterar vi vår gemensamma enkät i riksdagen. Partiernas klimatansvariga deltar i samtalet om ett rättvist klimatarbete. Tid: Kl 12.00 torsdag den 24 september. Plats: Mittpoolen, Gamla riksdagshuset. Östra ingången Lunchmacka serveras. Anmälan senast onsdag 23 sept till: klimat24sept@diakonia.se Öppet för alla intresserade. Begränsat antal platser. Från partierna deltar: • Sofia Arkelsten M • Roger Tiefensee C • Anita Brodén FP • Irene Oskarsson KD • Anders Ygeman S • Jens Holm V • Per Bolund MP Välkommen till ett viktigt samtal om Sveriges roll i klimatarbetet! Mer information: Magnus Walan, Diakonia 070-53 93 05 Presskontakt: Erika Bergman, Diakonia, 073-442 14 84, Maria Sandell, Svenska kyrkan 0768-00 01 58

Taggar: