”Det mångkulturella kan berika kyrkomusiken”

Report this content

Kyrkomusiksymposiet i Uppsala avslutas idag. I fyra dagar har 1300 kyrkomusiker och körmedlemmar från hela landet tagit del av ett gediget musikprogram med främsta musikkonstnärer och experter inom det kyrkomusikaliska området.

Ett panelsamtal om musikens roll i Svenska kyrkans församlingar samlade många åhörare på lördag eftermiddag. Kulturjournalisten Gunilla Kindstrand ledde samtalet som bland annat handlade om förväntningar på kyrkomusiken, nya roller för den, och dess förnyelse. Ärkebiskop Anders Wejryd var en av paneldeltagarna.

- I kyrkomusikens utveckling måste vi vara noga med att inte spela bort vår profil, inte tappa kärnorden, sade ärkebiskopen och såg utmaningar för framtiden:

- Vi har gjort för lite mångkulturellt och här finns mer att hämta, till exempel genom att ta in existentiella riktningar från andra kulturer.

Han menar att i den gemensamma sången i församlingen går man in och är deltaktig.

– Genom att kräva något nytt av den gemensamma sången kan vi bidra till en myndighetsförklaring av oss som kristna, sade Anders Wejryd.

Kyrkomusiksymposiet har bland annat fokuserat på barn och unga. Barnmusikverksamheten har en stark ställning i kyrkan och samlar 31 000 barn till barn- och ungdomskörer. På symposiet hade deltagarna möjlighet att förkovra sig i allt från barnets anatomiska utveckling till nyskapande rytmik och konserter med goss-och flickkörer. På Vaksala fick torgbesökarna höra 150 barn från Uppsala med omnejd sjunga sånger från när och fjärran.

Kyrkomusiksymposiet arrangeras i samarbete med studieförbundet Sensus vart fjärde år och symposiet i Uppsala var det fjärde i ordningen.

Pressbilder på www.svenskakyrkan.se/ikon/press

Kristiina Ruuti, pressekreterare 070-5763998