Al Gore besöker Svenska kyrkan

Al Gore, f d vicepresident i USA och en av grundarna till fonden Generation Investment Management, besöker i dag Svenska kyrkan på nationell nivå. Svenska kyrkan har sedan 2008 investerat i deras fond som kombinerar ekonomisk lönsamhet med långsiktigt hållbar utveckling.

Al Gores besök började med morgonkaffe hos ärkebiskopen, som betonar den ömsesidiga nyttan av samarbetet:

– De tycker att vi är bra på etiska investeringar, och vi sätter stort värde på deras seriösa engagemang och stora kunskaper i de här frågorna, säger Anders Wejryd.

– Vi uppskattar verkligen Svenska kyrkans bidrag i klimatdiskussionerna, och är glada för det här mötet i samband med vårt Sverigebesök, säger Al Gore. Tillsammans med bl a Generations vd David Blood träffar han just nu företrädare för Svenska kyrkans kapitalförvaltningsråd och Svenska kyrkans pensionskassa.

Kapitalförvaltningsrådet letar hela tiden efter förvaltare som kan klara de etiska krav som Svenska kyrkan ställer. Generation Investment Management visar att en god finansiell avkastning går att kombinera med investeringar i ansvarsfulla företag i fråga om till exempel mänskliga rättigheter, arbetsförhållanden och miljö, menar ärkebiskopen.

– Svenska kyrkan är tvungen att hålla ett buffertkapital på cirka fem miljarder kronor, och det är naturligtvis viktigt att det förvaltas på ett klokt sätt, säger Anders Wejryd. Vi investerar en mindre del av det kapitalet i Generation, och är nöjda med samarbetet.

Generation anses av oberoende granskare vara bland de förvaltare som nått längst i att integrera hållbarhet och socialt ansvarstagande investeringar med finansiella aspekter. De arbetar t ex med en koncentrerad portfölj och identifierar de företag som har bäst förutsättningar i omställningen till ett mindre beroende av fossila bränslen och andra naturresurser. Begreppet ”hållbar kapitalism” används som en långsiktig form av ekonomiskt tänkande där man också tar hänsyn till miljöaspekterna, till skillnad från kortsiktiga strategier inriktade på snabba belöningssystem.

Svenska kyrkan investerar drygt 500 miljoner kronor i Generation, och Svenska kyrkans Pensionskassa cirka 300 miljoner kronor.

Kontaktperson: Ewa Almqvist, ärkebiskopens pressekreterare, tfn: 018-16 96 77, 0705-46 96 77, e-post: ewa.almqvist@svenskakyrkan.se Pressjour utanför kontorstid: 018-16 94 75