Ärkebiskopen samtalar med författare på Bok & Bibliotek 2010

Ärkebiskopen medverkar i en rad seminarier och scensamtal under Bokmässan i Göteborg denna vecka. Bland annat samtalar han med Svenska kyrkans huvudgäst i år, Mpho Tutu, aktuell med boken Om godhet som hon gett ut tillsammans med sin far, förre ärkebiskopen Desmond Tutu.

Mpho Tutu är präst i USA, har arbetat med utsatta barn, våldtäktsoffer och flyktingar i såväl USA som Sydafrika. Hon medverkar såväl på Se Människan-scenen (plan 2) som i stora seminarier. Hela Se människan-programmet finns på www.kultursamverkan.se.

ÄRKEBISKOPENS MEDVERKAN

Fredag 24 september

Gäst hos ärkebiskopen: Mpho Tutu (se ovan). Se Människan-scenen, kl 11.30-11.50.

Gäst hos ärkebiskopen: Anne Holt. Kl 12.30-12.50, Se Människan-scenen. Författaren Anne Holt är aktuell med deckaren Frukta icke. Där avhandlar hon allt från övergivna barn och finanskris till religiös fundamentalism och kristen intolerans.

Afrika – ett spektrum av verkligheter. Kl 16-16.45 (Stort seminarium, seminariekort krävs).
Fattigdom och konflikt dominerar bilden av kontinenten. Var finns bilden av det moderna Afrika? Hur kan perspektiven vidgas? Medverkande: Nuruddin Farah, internationellt välkänd somalisk författare, Richard Dowden, chef för Royal African Society, Unity Dow, deckarförfattare och domare i Botswanas högsta domstol, samt Anders Wejryd, ärkebiskop i Svenska kyrkan. Moderator: Marika Griehsel, Afrikakorrespondent. Språk: engelska.

Lördag 25 september

Andliga övningar för tveksamma. Kl 10-10.45 (Stort seminarium, seminariekort krävs).
Drottning Silvia skriver bönbok. Kyrkan öppnar bönesajt på nätet. Andaktsböckerna är på väg tillbaka. Har bönen och de andliga övningarna fått en renässans? Ett samtal mellan Owe Wikström och Maria Küchen, författare till de nya andaktsböckerna Att älska livet mer än dess mening respektive Ett liv i din dag, samt ärkebiskop Anders Wejryd. Moderator: Lotta Bromé, journalist.

Uppdrag ärkebiskop. Se Människan-scenen, kl 11.30-11.50.
Möt Anders Wejryd när han kliver fram som människa och milt motvillig makthavare i ett samtal med Svenska Dagbladets kulturchef Stefan Eklund.

Ärkebiskopen i samtal om sin syn på klimaträttvisa. Internationella torget, kl 12.40-13.

Gäst hos ärkebiskopen: Henning Mankell. Se Människan-scenen kl 15-15.20. Mankell, aktuell med en roman från Maputo, en författare som delar sitt liv mellan Sverige och Afrika.

Kl 19.00 i Annedalskyrkan, Göteborg. Konsert med projektet Hela Världens musik. Ärkebiskop Anders Wejryd hälsar välkommen.

Vid frågor eller bokning av intervjutid med ärkebiskop Anders Wejryd, kontakta pressekreterare Ewa Almqvist, tfn 0705-46 96 77, e-post: ewa.almqvist@svenskakyrkan.se

KONTAKTPERSONER för SE MÄNNISKAN:

Mikael Ringlander, projektledare Kultursamverkan i Göteborgs stift, tfn 0705-18 19 95.
Lisbeth Gustafsson, kultursekreterare Svenska kyrkan, tfn 018-16 96 71, 0730-44 05 67.

Läs mer på www.kultursamverkan.se