Biopremiär för prisbelönt film

Fredag 12 mars är det biopremiär för Babak Najafis film Sebbe som i år fick Svenska kyrkans filmpris. Att filmen visas på biograferna är mycket positivt för kyrkans filmarbete, menar Mikael Ringlander, präst och filmprisets juryordförande.

Varje år delar Svenska kyrkan ut ett filmpris på 50 000 kronor under Göteborg International Film Festival. Priset går till en svensk långfilm som synliggör existentiella rättvise- och sociala frågor, och har biopremiär under året. I år gick priset till Sebbe i regi av Babak Najafi, ett ”nyanserat drama om en ensamstående mor och hennes son i ett nyfattigt Sverige där vanmakt och explosiv desperation ställer extrema krav på individens överlevnadsinstinkter”, enligt juryn för Svenska kyrkans filmpris. Sebbe belönades också under filmfestivalen i Berlin med pris för bästa debutfilm. Nu har Sebbe premiär på SF-biografer i flera större städer, och kommer senare troligen att visas även på vissa mindre orter där Filmstaden finns. - Det är mycket glädjande att filmen får spridning i landet, det underlättar vårt arbete med samtalsgrupper om kring film och existentiella frågor, säger Mikael Ringlander som hoppas att många ungdoms- och konfirmandgrupper ska se filmen. Läs mer om filmen, priset och regissören på http://www.svenskakyrkan.se/default.aspx?di=365587&ptid=0