Europeiska kyrkor talar om religionsdialog

Svenska kyrkan står värd när ett 50-tal representanter för anglikanska och lutherska kyrkor inom den så kallade Borgågemenskapen samlas för överläggningar i Sigtuna denna vecka.

Under mötet i Sigtuna med temat ”Growing Together” kommer Borgåkyrkorna bland annat att diskutera frågor om religionsdialog som utmaning i sina kyrkors respektive sociala miljöer. Kyrkorna i Borgågemenskapen har tidigare haft en konsultation om religionsdialog och kommer att ha ytterligare en 2011. Då kommer representanter från andra religioner att inbjudas. Detta möte är Borgågemenskapens kyrkoledarmöte med biskopar och förtroendevalda representanter och de träffas vart fjärde år. Varje delegation med två till tre representanter, en biskop och/eller person i chefsposition samt en förtroendevald väljs från respektive kyrka och varierar från gång till gång. Dessutom deltar varje kyrkas representant i Porvoo Contact Group. Till Sigtuna väntas ett 50-tal delegater från Anglikanska kyrkor i England, Irland, Skottland, Wales, Spanien och Portugal, samt från lutherska kyrkor i Finland, Estland, Litauen, Norge, Island och Sverige. De lutherska kyrkorna i Danmark och Lettland är med som observatörer. Svenska kyrkan representeras av ärkebiskop Anders Wejryd, generalsekreterare Lars Friedner och Britt Louise Agrell från Kyrkostyrelsen. Mötet hålls på Sigtunastiftelsen den 18-21 mars. Temat är ”Växa tillsammans” och mötet avslutas med högmässa i Uppsala domkyrka samt lunch hos ärkebiskop Anders Wejryd. http://www.porvoochurches.org/ Program och deltagarlista bifogas.