KG Hammar årtiondets förnyare i Svenska kyrkan

​Förre ärkebiskopen KG Hammar mottog igår priset som årtiondets förnyare i Svenska kyrkan.

- Du har som ingen annan i modern tid vågat bryta ny mark för Svenska kyrkan, förklarade domprost Mats Hermansson när han delade ut priset i Visby domkyrka under den gudstjänst som avslutade Gotlands kyrkvecka igår.

Mats Hermansson framhöll att knappast någon annan betytt så mycket för Svenska kyrkans förnyelse de senaste tio åren som KG Hammar.

- Du har blivit ett ansikte för tro och hopp – långt utanför kyrkliga innekretsar. Finns det någon som lyckats bryta igenom det massmediala bruset och tala om väsentligheter så att svensken förstår – så är det du K-G.

Årtiondets förnyare är ett hederspris som utdelades i samband med att det nyinstiftade utmärkelsen Årets förnyare i Svenska kyrkan delades ut för första gangen. En utmärkelse som i år gick till stiftsadjunkt Bertil Johansson i Luleå stift och Volontarbyrån i Svenska kyrkan för deras arbete att utveckla och stärka det ideella engagemanget i Svenska kyrkan. Bakom de båda priserna står Gotlands kyrkvecka tillsammans med Kyrkans Tidning och Visby domkyrkoförsamling.

För ytterligare information kontakta:
domsprost Mats Hermansson, 0703 41 39 10.