Kyrkoavgiften stiger med ett öre

Kyrkoavgifterna för 2011 är nu fastställda. Medlemmarna i Svenska kyrkan betalar nästa år i snitt 1,24 procent av sin beskattningsbara inkomst i kyrkoavgift, vilket innebär en höjning med ett öre jämfört med 2010. Begravningsavgiften, som är inräknad i nämnda kyrkoavgiftssats, ligger kvar på i snitt 0,24 procent.

2009 års lågkonjunktur får nu genomslag på Svenska kyrkans avgiftsintäkter inför 2011. Av 778 enheter, församlingar och samfälligheter, är det 125 som höjer och 21 som sänker avgiften. Förra året var motsvarande siffror 109 respektive 38 av 782 ekonomiska enheter. Detta till trots kommer den totala kyrkoavgiftsintäkten för Svenska kyrkan år 2011 att sjunka med cirka tre procent jämfört med 2010.

Mer om kyrkoavgiften - se länken nedan

Högst och lägst

Den lägsta kyrkoavgiften i landet, 0,610 procent, har Nacka församling i Stockholm och den högsta, 1,81 procent, Dalhems församling på Gotland. Dessa kyrkoavgiftssatser exkluderar begravningsavgift.

Den lägsta begravningsavgiften, 0,080 procent, har Danderyds församling i Stockholm och den högsta, 0,760 procent, Övre Älvdals församling i Värmland.

Förklaringen till de stora variationerna av avgifterna ligger i avgiftsunderlaget. På landsbygden bor det färre medlemmar och många har lägre inkomster och pensioner än människor i storstäderna där många har arbete och högre löner.

Kristiina Ruuti, pressekreterare, 018-16 96 06, 070-576 3998. Pressjour 018-16 94 75.

År 2011 kommer det att finnas 1 456 församlingar i Svenska kyrkan. Kyrkan är för sin finansiering till största delen, cirka 80 procent, beroende av kyrko- och begravningsavgiften. Ingen generell statlig finansiering utgår utöver den kyrkoantikvariska ersättningen (KAE) som 2010 var 460 miljoner kronor.