Kyrkokansliets informationschef lämnar

Svenska kyrkan har idag beslutat att följa de rekommendationer som advokatbyrån Linklaters gett om att låta en tidigare chef lämna sin anställning med omedelbar verkan. Utredningen som gjorts av en erfaren arbetsrättjurist konstaterar att det varken handlat om sexuella trakasserier eller något brottsligt. Vad som däremot visats är brister i ledarskap och kränkande beteende mot vissa medarbetare.

Den utredning som tillsattes med anledning av att kritik riktats mot informationschefen överlämnades under tisdagen till kansliets ledning. Utredningen visar att det inte finns fog för misstankar om sexuella trakasserier. Det finns inte heller fog för misstankar om lagstridiga handlingar. Däremot finns det brister i ledarskapet och ett kränkande beteende gentemot några medarbetare. Utredningen visar också på brister i den tidigare hanteringen av ärendet.

– Därför har jag kommit överens med informationschefen att han slutar sin anställning, säger Helén Ottosson Lovén som är tillförordnad generalsekreterare.

För en vecka sedan lämnade kyrkokansliets generalsekreterare och personalchef sina tjänster på egen begäran. Den tillförordnade generalsekreteraren övertog då personalärendet som handlade om att kritik riktats mot informationschefens ledarskap. Med anledning av detta tillsattes en oberoende utredning med uppgift att klarlägga vad som hänt. Den utredningen har ikväll presenterats muntligen för kansliets ledning.

– Jag har ikväll träffat informationschefen och berättat för honom vad utredningen visar. Vi har gemensamt kommit överens om att lösningen är att han lämnar sin tjänst.

Den förre generalsekreteraren som vidtog åtgärder mot chefen i fråga gjorde detta utan att förankra dessa i kyrkostyrelsens arbetsutskott. Detta var bara ett ärende av flera där styrelsens arbetsutskott och generalsekreteraren haft olika syn på behovet av förankring. Därför såg sig ärkebiskopen, som kyrkostyrelsens ordförande, tvingad att agera.

– När jag fick kännedom om hur generalsekreteraren hade agerat, tog jag kontakt med kyrkostyrelsens 1:e vice ordförande Levi Bergström, säger ärkebiskop Anders Wejryd. Därefter hade jag ett sedan tidigare inplanerat möte med generalsekreteraren, då jag tog upp frågan om hans agerande gentemot informationschefen. Jag sa bland annat att jag ansåg att han hade överskridit sina befogenheter, genom att varken informera ordförande eller 1:e vice ordförande i kyrkostyrelsen om åtgärderna han vidtagit.

– Hur informationschefen agerat var för mig en helt annan fråga, som måste utredas grundligt och för sig av rättssäkerhetsskäl. Kansliledningen såg genast till att en oberoende utredning tillsattes, vilket jag såg som nödvändigt.

– För kyrkokansliets ledning är det som inträffat mycket beklagligt, säger Helén Ottosson Lovén. Trots det är jag övertygad om att verksamheten inom kort kommer kunna återgå till det normala.

Thomas Ekelund, pressekreterare, tfn: 018-16 96 93, 0730-23 32 71, e-post: thomas.ekelund@svenskakyrkan.se
Pressjour utanför kontorstid: 018-16 94 75
Svenska kyrkans hemsida: www.svenskakyrkan.se