Kyrkor diskuterar framtid - samlar tusen personer i Stuttgart

​Den 20-27 juli befinner sig 17 delegater från Svenska kyrkan i Stuttgart för Lutherska Världsförbundets elfte generalförsamling. ”Giv oss vårt dagliga bröd” är temat för mötet, och värd för evenemanget är Evangelisk-lutherska kyrkan i Württemberg.

Generalförsamlingen samlas normalt vart sjätte år och är LVF:s högsta beslutsfattande organ. Då träffas ett 1000-tal deltagare, varav 418 utsedda delegater, från de 140 medlemskyrkorna för att fira gudstjänst och be tillsammans, utbyta tankar och erfarenheter, och debattera.

Ärkebiskopen av Canterbury, Dr Rowan Williams, ledare för den Anglikanska kyrkogemenskapen i världen, kommer att hålla inledningstalet den 22 juli.

Generalförsamlingen kommer att dra upp linjer för Lutherska världsförbundets uppdrag och arbete under den kommande 6-årsperioden. Frågor som ska diskuteras i år berör bland annat villkor och utmaningar som evangelisk-lutherska kyrkor i världen. På dagordningen står även offentliga hearingar om klimatförändringarna, livsmedelssäkerheten, illegitima skulder samt hiv/ aids. Generalförsamlingen kommer dessutom att välja en ny ordförande och medlemmar till Lutherska Världsförbundets råd, det styrande organ som vägleder organisationens arbete mellan mötena.

Svenska kyrkans präst Per Harling har utsetts gudstjänstansvarig under mötet. Gudstjänster kommer bland annat att hållas som inledning och avslutning i Stuttgarts Stiftskirche.

Delegaterna från Svenska kyrkan är:
Anders Wejryd, ärkebiskop, delegationsledare
Ragnar Persenius, biskop, Uppsala
Antje Jackelén, biskop, Lund
Sten Elmberg, Kyrkostyrelsens 2:e vice ordf.
Annette Lundquist Larsson, Kyrkostyrelsen
Lars Johnson, Kyrkostyrelsen
Nils Gårder, Kyrkostyrelsen
Anders Åkerlund, Internationella nämnden
Hanna Karlsson, Linköping
Marcus Törnell, Linköping
Maria Carlander, Härnösand
Bella Aune, Växjö
Ulf Kundler, Visby
Johannes Marainen, Samiska rådet
Anna Thorén, EFS
Margareta Grape, utrikeschef, kyrkokansliet
Cristina Grenholm, direktor för teologi och ekumenik, kyrkokansliet

Ungdomsdelegaterna kommer att blogga under mötet på www.svenskakyrkansunga.se/globalblogg.

Med i Stuttgart är även Ann-Cathrin Jarl, ärkebiskopens adjunkt, Gunilla Hallonsten, sakkunnig i hiv/aids-frågor, Kerstin Kollander, globalsamordnare på internationella avdelningen, kyrkokansliet, Kristin Molander, handläggare för ekumenik, kyrkokansliet, samt Ewa Almqvist, ärkebiskopens pressekreterare, tfn 0705-469677.

I samband med mötet anordnar LWF Office for Communication Services en förhandsvisning av Communio Garden, en mötesplats på webben för alla världens lutheraner. Ett pilotprojekt lanseras på www.commun.io, en samlingsplats för allt mötesrelaterat innehåll på sociala medier. Medlemmarna i samfundet och allmänheten kan bidra genom att använda Twitter-hashtag #lwf2010 för sina tweet om mötet. Blogglänkar rörande mötet skickas till LWFweb@gmail.com. Facebook-användare inbjuds att bli medlemmar på webbplatsen Communio Garden.

Se mötets webbplats www.lwf-assembly.org för mer information, t ex temavideon samt nyheter, reportage, foton och blogginlägg med mera.

Ewa Almqvist, ärkebiskopens pressekreterare, tfn: 018-16 96 77, 0705-46 96 77, e-post: ewa.almqvist@svenskakyrkan.se Pressjour utanför kontorstid: 018-16 94 75

Lutherska Världsförbundet är en global sammanslutning av kristna kyrkor inom den lutherska traditionen. LVF grundades 1947 i Lund, har för närvarande 140 medlemskyrkor i 79 länder i hela världen och representerar över 70 miljoner kristna. LVF agerar å sina medlemskyrkors vägnar inom gemensamma intresseområden, t.ex. ekumeniska relationer och relationer mellan olika trossamfund, teologi, humanitär hjälp, mänskliga rättigheter, kommunikation samt olika aspekter av missions- och utvecklingsarbete. Sekretariatet ligger i Genève i Schweiz.