Religionsdialogen viktig för ett fungerande samhälle

Kyrkor i Norden, Baltikum och på de brittiska öarna kommer att arbeta aktivt med att ta fram riktlinjer och goda exempel för kyrkornas arbete med religionsdialog. Det var en av slutsatserna på fyradagarsmötet inom den så kallade Borgågemenskapen som avslutades i Sigtuna idag.

– Religionsdialogen är oerhört viktig för att vi ska kunna ha ett fungerande samhälle och för att vi ska kunna leva med andra religioner och trosuppfattningar med respekt för våra medmänniskor. Det säger ordföranden för kontaktgruppen i Borgåmötet Martin Wharton från Church of England. Enligt honom har islam, judendom och hinduism många likheter med kristendomen. - Här behöver vi som kyrkor bli mer orädda. Det finns bara en ras och det är den mänskliga rasen. Vi är alla bröder och systrar, säger han vidare. I summeringen av mötet talade Alison Elliot från Church of Scotland, om kyrkornas identitet i det nya europeiska samhället där mångkultur, migration och möten över gränser är en del av vardagen. – Vi behöver fundera över vår egen identitet och våga utmana gränserna för hur vi ser på oss själva, sa hon. Borgågemenskapen (på engelska The Porvoo Churches) är en kyrkogemenskap av lutherska kyrkor, främst i Norden och Baltikum, samt anglikanska kyrkor på de brittiska öarna. Mötet i Sigtuna var Borgågemenskapens kyrkoledarmöte som samlas vart fjärde år. Framtida utmaningarna som listades: Borgågemenskapen behöver - utarbeta en tydlig process för hur och i vilka frågor kyrkorna ska konsultera varandra. - utveckla former för kyrkor som vill bli nya medlemmar - skapa gränsöverskridande nätverk för till exempel arbete med barn och unga Göteborg blir värd för möte om religionsdialog Borgågemenskapen kommer att arbeta aktivt med att ta fram riktlinjer och goda exempel för kyrkornas arbete med religionsdialog. Ett särskilt möte om religionsdialog kommer att hållas i Göteborg 2011. I oktober 2010 firas danska kyrkans medlemskap i Borgågemenskapen. Tidigare har kyrkan funnits med som observatör. I och med det nya medlemskapet utvidgas den ekumeniska kartan – även kyrkan på Grönland kommer att tillhöra Borgågemenskapen. I Sigtuna samlades ett 50-tal delegater från anglikanska kyrkor i England, Irland, Skottland, Wales, Spanien och Portugal, samt från lutherska kyrkor i Finland, Estland, Litauen, Norge, Island och Sverige. Den lutherska kyrkan i Lettland är med som observatör. Svenska kyrkan representerades av ärkebiskop Anders Wejryd, generalsekreterare Lars Friedner och Britt Louise Agrell från Kyrkostyrelsen.